תקציר

עמוד:7

תקציר אפשרות קיום שימועים בוועדות הכנסת נמצאת על סדר היום הפרלמנטרי והיא הוצעה בעבר על ידי נציגי המכון הישראלי לדמוקרטיה ככלי לחיזוק יכולת הפיקוח של הרשות המחוקקת על הרשות המבצעת . במדינות שונות קיימים שימועים מסוגים שונים בעלי פוטנציאל פיקוח משתנה . מסמך זה יתמקד בשימועים לפני ועדה ( להלן : " שימועים נושאיים " ) . מטרת השימועים הנושאיים היא לאפשר לוועדות הפרלמנט לברר ביסודיות את הסוגיות שבתחום אחריותן באמצעות תשאול שרים ועובדי מדינה הקשורים לעניין . המסמך המוגש כאן בוחן את היתרונות ואת החסרונות שבאימוץ שימועים נושאיים ומציגם אגב השוואה לנעשה בתחום זה במדינות דמוקרטיות אחרות . אנו ממליצים : ( 1 ) לאמץ רשמית את מנגנון השימוע הנושאי בוועדות הכנסת הקבועות ולעגנו בחוק יסוד : הכנסת ובתקנון הכנסת . ( 2 ) לקבוע כללים מוסדרים לביצוע שימועים נושאיים ולניהולם בוועדות הכנסת כדי להבטיח את איכותם וכדי למנוע שימוש לא ראוי בהם . ( 3 ) לא לאפשר לוועדות לקיים שימועים נושאיים למי שאינם שרים או עובדי השירות הציבורי . עריכת שימוע נושאי צריכה להישאר בידי הכנסת בלבד , שכן השימועים הנושאיים הם עוד כלי לחיזוק יכולות הפיקוח של הכנסת על הממשלה . הענקת הסמכות לערוך שימוע נושאי לגורמים פרטיים תגרום לסטייה מעיקרון דמוקרטי חשוב זה . 1 פרידברג וחזן , . 2009

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר