|
עמוד:11
לחובת הצגת מידע כאשר המידע הנדרש מסווג . בחוקים ובתקנונים אלה נקבעו התנאים שבהם יתאפשר חיסיון על הצגת מידע , מסמכים או נתונים לוועדות , למשל פגיעה בחוק או בחובה המקצועית כשהדבר נחוץ להגנה על ביטחון המדינה ועל יחסי החוץ שלה , כאשר יש חשש לפגיעה ביחסי מסחר בינלאומיים או לשם הגנה על זכות או על חיסיון שנקבע בדין . במקרים כאלה החוק מאפשר דרכים אחרות להצגת המידע , הנתונים או המסמכים , כגון ישיבה בדלתיים סגורות , חיסיון הפרוטוקול , הצגת הנתונים והמסמכים אגב השמטת החלקים הבעייתיים מן הפרוטוקול או העברת המידע אך ורק ליו " ר הוועדה . הגם שחובת ההתייצבות מעוגנת בחוקים ובתקנונים , הסנקציות שהוועדות הפרלמנטריות יכולות להטיל על מוזמנים המסרבים להופיע לפניהן ולמסור להן מידע או על מוזמנים שמסרו להן מידע שקרי מוגבלות . בתקנון שירות המדינה , למשל , מצוין כי אם עובד מדינה לא התייצב לפני אחת מוועדות הכנסת שאליהן זומן , הוא עלול להיות מואשם בעבירת משמעת . במקרה זה יכולה ועדת הכנסת הרלוונטית להגיש תלונה רשמית לאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה , וזו תבדוק את האירוע . אם היא תמצא שהדבר נכון , היא רשאית להעניש את העובד לפי שיקול דעתה . נכון לכתיבת שורות אלה לא ידוע אם סנקציה כזו הוטלה על עובדים בעבר , ולא מן הנמנע שמעולם לא הוגשה תלונה לנציבות שירות המדינה על הפרת חובה זו . יצוין כי הוועדה לענייני ביקורת המדינה יוצאת דופן בעניין זה , כיוון שהיא הוועדה הפרלמנטרית היחידה שבסמכותה להגיש תלונה לרשויות אכיפת החוק נגד מי שהוזמן להופיע לפניה וסירב להתייצב . זאת ועוד , בסמכות הוועדה הזו לדרוש שיוטל קנס על מי שמסרב להופיע לפניה . נציין שגם באשר 6 התקשי " ר , סעיף . 43 . 333 7 בחינת העניין בכנסת ה 20 העלתה שיו " ר אחת הוועדות הגישה ליו " ר הכנסת שתי פניות וביקשה ממנו לפנות לנציבות שירות המדינה כדי שזו תפעיל את סמכותה כלפי עובדת בכירה במשרד האוצר שלא התייצבה לדיון בוועדה . על פניות אלה השיב יו "ר הכנסת כי לנוכח התייחסותה של העובדת אין מקום במקרה זה לפנות לנציבות . בכל זאת הוא העביר העתק ממכתבו למנכ " ל משרד האוצר כדי שירענן בקרב בכירי המשרד את החשיבות ואת החובה שבהתייצבותם בוועדות הכנסת ואת הצורך לקבל מראש את אישור הוועדה במקרה שהמוזמן סבור כי נוכחותו אינה נדרשת . 8 חוק מבקר המדינה , התשי " ח - , 1958 סעיף 18 א ) ד ( .
|
|