פתח דבר: צלקתו של אודיסאוס

עמוד:10

ולהיגיון . המיתוס הוא אכן יצירה פנטסטית ואגדתית , ועל כן הוא לכאורה מנוגד לחשיבה מדעית ; הוא אכן יצירה רבת סתירות , מסתורית וחידתית , ועל כן פעמים רבות גם מעורפל ומנוגד להיגיון , בעיקר מפני שאינו משועבד לפרוצדורות ההוכחה . כיצד אפוא יכולה היצירה המיתית בכל זאת להוות בסיס לעיצובן של תפיסות עולם ושיטות מדעיות , ואפילו לשמש כלי לחשיפת אמת ולהכרת עולם המשמעות ? סדרת הספרים הנפתחת בכרך שלפניכם , המוקדשת למיתוסים המכוננים של מדעי הרוח והאמנויות , מציעה חומרי קריאה המתמודדים עם השאלות המרכזיות שהמיתוס מעורר בתחומי המחקר השונים . מטרתנו לבחון את תרומת המיתוס , תרומת השפה והלוגיקה של הדמיון המיתי , לביסוס התיאורטי של תחומי הדעת והיצירה . המאמרים השונים יממשו את ההבטחה ההרמנויטית שאופקי הפרשנות של המיתוס מציעים , ובכל פעם הם יציגו משמעויות רעננות . הספר שלפניכם הוא תוצר של לימוד אפיזודה אחת מתוך האפוס ההומרי , האודיסאה , העוסק בסיפור שיבתו של גיבור מלחמת טרויה הביתה , לאיתקה . הגיבור המיתולוגי , אודיסאוס , מופיע בשתי יצירות הומריות : באיליאדה הוא אחד מגיבורי מלחמת טרויה , ובאודיסאה הוא גיבור הרפתקן השב למולדתו ולביתו . אודיסאוס של האודיסאה הוא גיבור שעסוק בעברו . עשר שנים נמשכה מלחמת טרויה ועשר שנים נוספות עוברות עליו בנדודים ובתלאות . לכל אורך המסע הוא שואף לחזור הביתה , ובכך מגלם את האדם החש ומבין את המרחק מביתו . בגלגולים המאוחרים של דמותו , למשל בטרגדיה הקלאסית ( כגון באיאס לסופוקלס ) , הוא מוצג כמנהיג רחום אך קודר , המפגין שליטה עצמית מעוררת כבוד . בסטירה , לעומת זאת , הוא מוצג כנוכל , רברבן ושקרן . בתקופות מאוחרות יותר אודיסאוס מסמל את האדם שנוסטלגיה מניעה אותו ; הוא הגיבור היוצא למסע הרחק מביתו , אך מונע מכוחם של געגועים וכמיהה 2 מחקרים רבים עוסקים בדמותו של אודיסאוס . נציין שניים מהחשובים שבהם : William B . Stanford . Th e Ulysses Th eme : A Study in the Adaptability of a Traditional Hero , Spring Publications , 1968 ; Edith Hall . Th e Return of Ulysses : A Cultural History of Homer ’ s . Odyssey , IB Tauris , 2008 Richard B . Rutherford . “ Odysseus , " in : Th e Homer Encyclopedia , Margalit Finkelberg 3 ed . ( , Chichester , West Sussex , UK : Wiley - Blackwell , 2011 . pp . 582 - 583 ( האמנות הוויזואלית מספקת לנו ממד חשוב נוסף בהתקבלות דמותו של אודיסאוס בעולם היווני הארכאי והקלאסי וכן בתקופות מאוחרות יותר . על כך ראו בלקסיקון האמנות הקלאסית : Hans Christoph Ackermann and Jean - Robert Gisler ) eds . ( . Lexicon Iconographicum . Mythologiae Classicae ) LIMC ( . Zurich and Munich : Artemis - Verl ,. 1988 , 6 . 1 . 943 - 983

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר