דבר העורכת מורים "פדגוגים-דיגיטליים" בעידן המידע

עמוד:13

חדשה . לאור החידושים הטכנולוגיים והפוטנציאל שלהם לסייע בחינוך , אנחנו זקוקים לפדגוגיה דיגיטלית שתתבסס עליהם ותתאים לסביבת הלמידה החדשה . בעבר התקיים הקשר בין המורה לתלמיד רק בין כותלי בית הספר , ואילו בעידן הרשתות החברתיות אין לו גבולות של זמן ומקום . הטשטוש הזה עשוי להיות הזדמנות נהדרת למורים להכיר את עולמם של התלמידים , להתקרב אליהם ולהחליף עמם מידע , ליצור איתם קשר בלתי אמצעי ולממש הוראה אכפתית ( . ( caring teaching תפקידו של המורה הוא למקד את הפעילות החינוכית באהבת אדם – אהבת הלמידה , היצירה והחיים . אתגר כזה מחייב שינוי באופן שבו אנו תופסים את סביבת הלמידה , את תפקידו של הלומד ואת תפקידו של המורה , ויצירה של עולם פדגוגי המסוגל להיענות לאתגרים העומדים בפני מערכת החינוך : ידע מתחדש בקצב מסחרר , נגישות בלתי מוגבלת למידע , כלי תקשורת וערוצי תקשורת חדשים בין אנשים ובין תרבויות , אפשרויות לדמות מציאויות שונות , טכנולוגיות לתיעוד וארגון מאגרי מידע עצומים , טכנולוגיות ניידות המזמנות את מרב הידע האנושי בכל מקום ובכל זמן . יש אפוא להציב מטרות מחודשות ולנסח מחדש את דמות המורה כפדגוג דיגיטלי . הפדגוג הדיגיטלי רואה את עצמו כשליח ומבין את ההזדמנויות החדשות הטמונות בעולם הטכנולוגי ליצירת סביבת למידה שתתמודד טוב מאי פעם עם המשימות הערכיות העומדות לפניה . כלים ללמידה שיתופית , נגישות למידע ללא גבולות , פתרון בעיות , יישוב קונפליקטים , למידה התנסותית , תקשורת ללא גבולות , יצירה והפקה של תוצרי למידה מכל סוג וגוון – כל אלה מזמנים בידי הלומד אפשרות להיות שותף ביצירה ובעיצוב של סביבת הלמידה . סביבת למידה כזו עוזרת לגדל אנשים מודעים לעצמם ולעולם , מיומנים בשיתוף פעולה עם אחרים , מורגלים בלקיחת אחריות , אוהבי אתגרים וששים לפתרון בעיות , בעלי יכולת חשיבה רחבה ובלתי מוגבלת , יוצרים ויוזמים ומורגלים בשינוי . כדי להתמודד בהצלחה עם האתגרים הללו ולזכות בתמיכתם של המורים , יש לשתף אותם בתהליך גיבושם של השינויים , כיוון שהם הדרג המבצע בתהליך יישומם בבתי הספר . מערכת החינוך בישראל לא השכילה לשתף את המורים במידה מספקת בבואה להתמודד עם בעיות ואתגרים ולהנהיג שינויים , והללו חשו תסכול , מרירות וחוסר אמון – תחושות העלולות לגרום קשיים עצומים בהנהגת מדיניות חדשה ואף להביא לכישלונה המוחלט . בד בבד עם שיתוף המורים , הכשרתם ופיתוחם המקצועי , יש ליצור מנגנוני תמיכה וליווי למורים ולהתאימם לתהליכי השינוי . מנגנונים אלה חיוניים כדי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר