דבר העורכת מורים "פדגוגים-דיגיטליים" בעידן המידע

עמוד:12

בספר זה ננסה להתמודד עם האתגרים הכרוכים בתפקיד המורה בתרבות החדשה של תחילת המאה ה - : 21 האם ההכשרה הניתנת למורים מעצימה תהליכי הוראה ולמידה בעידן של תמורות ושינויים ? האם הכשרה זו מפתחת כישורים אינטלקטואליים ואישיותיים הנדרשים במאה ה - , 21 כמו חשיבה רפלקטיביתביקורתית , יצירתיות ופתרון בעיות ; כישורי עבודה בצוות – עבודה קשובה , פתוחה , נינוחה , תורמת ומתחברת ; למידה יעילה הנובעת ממוטיבציה פנימית של סקרנות ופתיחות דעת , תשתיות ידע קודמות וגמישות מחשבתית ; כשירות לשונית גבוהה , הכוללת יכולת להמשגה ולהצגה של רעיונות וסוגיות בצורה בהירה ורהוטה ? שלושה רבדים של טכנולוגיות חדישות מחייבים שינוי פרדיגמטי בהתייחסות לשימוש , לשילוב ולהטמעה של טכנולוגיה בתהליכי הלמידה וההוראה : מציאות אלטרנטיבית ( וירטואלית ) , רשתות חברתיות וטכנולוגיות ניידות . הרובד הראשון הוא טכנולוגיות המציאות האלטרנטיבית . היכולת להציע שילוב של טכנולוגיות מציאות מדומה ו / או מציאות מרובדת בסביבת הלמידה מאפשרת למידה התנסותית וחווייתית שלא הייתה קיימת עד כה . תפיסות פדגוגיות שעוררו עניין רב בעבר וניסיונות יישום שחלקם לא היו לא מוצלחים לא קיבלו הזדמנות הולמת בשל מחסור באמצעים ליישמם עד להתפתחויות האחרונות של טכנולוגיות המציאות האלטרנטיבית . היכולת לשלב למידה התנסותית בכל תחומי הדעת מחייבת בחינה מחודשת של סביבת הלמידה והתאמתה לתכניות הלימודים השונות . רובד נוסף של ההתפתחות הטכנולוגית והתרבותית הוא הרשתות החברתיות . התפוצה הרחבה של סביבות כמו פייסבוק הביאה להרחבה ניכרת בשימוש בטכנולוגיות אלה : כמעט כולם משתמשים בהן וכמעט מדי יום . רשתות חברתיות מגדירות מחדש את המושג " שיתופיות " . אין פלא שתנועות מחאה חברתיות צומחות בכל העולם דווקא בעידן הנוכחי . אם כל אדם יכול להיות חלק מתנועה חברתית , לתרום לטובת הכלל , להיות מודע ולקבל על עצמו אחריות לשינוי , יש הכרח לבחון גם את מעורבותו בסביבת הלמידה . הרובד השלישי של טכנולוגיות - קצה שלא כדאי להישאר אדישים אליו הוא הטכנולוגיות הניידות . טכנולוגיות נפוצות וזמינות אלו מאפשרות לכל לומד לשאוב מידע בלתי מוגבל בכל מקום שהוא נדרש לכך ומשנות את המושג " למידה אותנטית " . גבולות של זמן ומקום מקבלים ממד חדש . כל מקום שהלומד נמצא בו הופך לסביבת למידה . משמעות המושג " לומד עצמאי " מקבלת משמעות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר