דבר העורכת מורים "פדגוגים-דיגיטליים" בעידן המידע

עמוד:11

דבר העורכת מורים " פדגוגים - דיגיטליים " בעידן המידע רבקה ודמני בעשורים האחרונים חוללו טכנולוגיות המידע והתקשורת שינויים מעמיקים בכל ההיבטים של החברה ושל התרבות שלנו ( פסיג , . ( Bonk , 2009 ; 2010 התקשורת הדיגיטלית וזמינותן של הרשתות החברתיות משפיעות באופן ניכר על התנהגותם של אנשים צעירים , אשר בדרך כלל מכירים אותן ובקיאים בשימוש בהן . הסביבות החדשות הללו יוצרות גישה של שיתוף אינטרסים ותכנים ומעוררות צרכים חדשים ושונים אצל הלומדים . לומדים בעידן הדיגיטלי מעוניינים להתנסות בלמידה פעילה חברתית ומשתפת , הנתמכת באמצעי תקשורת מגוונים ומערבת פיתוח קשרים חברתיים ( . ( Dede , 2009 אסטרטגיות מתאימות יכולות להוביל לשילוב מוצלח של הטכנולוגיות האלה בלמידה , אך כדי להתאים את אסטרטגיות הלמידה לצורכי הלומדים נחוצים שינוי פדגוגי והתאמה אישית רבה יותר לצורכיהם ( ודמני , . ( 2012 עם זאת , ברוב מערכות החינוך בעולם עדיין לא חל שינוי של ממש , ונוצר פער גדול בין דרכי הלמידה וניהולה במוסדות החינוך לבין דרכי הלמידה , הסוציאליזציה והתקשורת שהתלמידים מתנסים בהן בחיי היום - יום ( -Darling . ( Hammond & Bransford , 2005 טכנולוגיות המידע והתקשורת עדיין לא הוטמעו בהרחבה במוסדות החינוך , וגם במקומות הבודדים שבהם הדבר קרה , אין עדות ברורה לכך שהן משפיעות על ההוראה או משפרות תהליכי למידה ) . ( Scardamalia & Bereiter , 2008 יתרה מזאת , יש עדויות לכך שיחסם של המורים לטכנולוגיה זו הוא שטחי ושמרני ( . ( Bauer & Kenton , 2005 מורים רבים משתמשים בטכנולוגיה בשיטות ליניאריות וסמכותיות המעמידות אותם במרכז , ואינם מבינים את הצורך ליצור שינוי אמיתי בדרכי ההוראה בכיתות – מהוראה המתמקדת במורה להוראה הממקדת בתלמיד ( . ( Clarke - Midura & Dede , 2010 השימוש בכלים טכנולוגיים אינו גורם להם לבחון מחדש את תהליכי ההוראה או לנצל את ההזדמנויות החדשות שכלים אלה מזמנים ( ודמני , . ( 2012

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר