חוני המעגל ואלפיים שנות השינה

עמוד:6

בחברה היהודית בת הזמן . הדילמה שחוני מתמודד עמה באסופה היא הדילמה המרכזית שהעסיקה את נבוכי הזמן בין האמונה באמת נצחית שמגלם בסיפור הפסוק ' בּ ש וּ ב ה' את – שיבת צ יּ וֹ ן היינ וּ כּ חלמים ' ( תהלים קכו א ) ובין המעשה החלוצי שמגלם אותו בסיפור נוטע החרוב הזקן אשר יוצר חיים על אף ההכרה בחלופיותו . רגע לפני שחוני נרדם באורח פלאי הוא מהרהר אפוא אם אפשר לבטל את שנות הגלות , החורבן והמצוקה בשם האמונה באל ולהפנות את הגב למציאות של רדיפות ואבדן או שמא יש לפעול , וכיצד ? מה בין חיי עולם לחיי שעה ? מה בין הצו הדתי להמתין לגאולה לצו הלאומי לחתור אליה ? שאלות מפתח אלה משקפות את מצבה השביר של האמונה בתקופתו של יעבץ , אך גם את אופקיה החדשים , כפי שנראה להלן . זאב יעבץ — ' חסיד בין המתנגדים' סיפור חייו של זאב יעבץ ( 1924 - 1847 ) נע בין מרכזי החיים השונים של יהודי אירופה ופלשתינה במפנה המאות ה – 19 וה – . 20 יעבץ נולד למשפחת סוחרים ותעשיינים אמידה בקולנו שבפולין , ולצד חינוך דתי – חרדי כללה השכלתו גם לימודי חול ושפות זרות . כנער עבר יעבץ עם משפחתו ללומזה , ולאחר מכן לוורשה , ולאחר ניסיון קצר וכושל בעבודת מסחר החל לכתוב ולפרסם מאמרים וסיפורים בכתבי עת עבריים . שמו של יעבץ חדר לתודעה הציבורית לראשונה עם מאמריו על תעודתה של היהדות המודרנית בהשחר , ובפרט עם פרסום המאמר הנרחב ' מגדל המאה ' בכנסת ישראל ( . ( 1886 מאמר זה נכתב במלאות מאה שנה למותו של משה מנדלסון , כדי לעמוד על משמעותו של המפנה התרבותי שחל ביהדות בין ימיו של מנדלסון לימיו של משה מונטיפיורי ; בין ראשית תנועת ההשכלה לתחילתה של תנועת ' חיבת ציון ' . יעבץ הציג את מנדלסון במאמר כמופת למשכילים אורתודוקסים , לא רק בשל תרומתו להתפתחות ההשכלה אלא בעיקר בשל נאמנותו לתורת ישראל , לשפה העברית ולעם היהודי . ממשיכיו של מנדלסון קלקלו , לדבריו , את הישגיו בכך שעודדו את היטמעותם של יהודים באירופה . גישתם המתירנית לדת היא שהביאה להתבצרות כל זרם ביהדות בד ' אמותיו ולאיבוד הסובלנות הדתית להשכלה מצד אחד , והסובלנות המשכילית לדת מצד אחר : ' רוח חכמת בן – מנחם נדחתה לפני השכלת פרידלנדר , ותורת רבנו אליהו [ הגאון מווילנה ] חשה מפלט לה אל בתי המדרש והישיבות [ ... ] תופשי התורה נזורו אל בתי המדרש כאשר אמרנו וייראו להושיט אצבע אל המדעים ' . כך נעשה , לדבריו , השילוב בין התורה להשכלה יקר המציאות ושתיהן נמצאו חסרות . רק עם ראשית פעולתו של משה מונטיפיורי בארץ ישראל ציין יעבץ את תחילתו של ה ' תיקון' ההיסטורי ו ' התשובה ' הדתית – לאומית להתבוללות המשכילית המאוחרת . ההבחנה בין 2 זאב יעבץ , ' מגדל המאה ' , כנסת ישראל , 1 ( תרמ " ו ) , עמ ' . 145 3 דברים דומים עולים מן הדרשה שכתב ונשמרה בארכיון בית הספרים הלאומי בשם ' שאלה עתיקה ותשובותיה ' ( תיק [ ר ] : ( ARC . 4 ° 1602 , N 23 ' בדור הזה אשר חדושי המדע וגלויי מפלאות הטבע

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר