|
עמוד:10
חורבן חומותיך , שולחנות ערוכים . המילה " מכורה " הפכה כבר מזמן להיות למאפיין של שירי ארץ ישראל הישנה , ומעין תזכורת לגעגועי המולדת של ימי העליות השנייה והשלישית . השורה בה " כל קבצניך שמחים ' מפנה את תשומת לבו של הקורא העברי ל ' שמחת העניים' של אלתרמן , ואילו את תשומת לבו של הקורא החסידי ל 'שבעת הקבצנים ' של ר ' נחמן . ושוב , אי אתה שואל מה בין השורשים העבריים , היהודיים והישראליים . למען האמת והיושרה , עלינו להודות , שגם התחושה שרבים בעולם מספרים ב ' גנותך ובחרפתך' - לא נעלמה , ושמא אף התעצמה עם השנים . התואר הפרדוקסלי של " ארץ נוי אביונה " ואולי ניגודו הסמוי מן העין " ארץ כעורה ועשירה " , הם מעין אתגר של המחשבה הפוליטית הישראלית . מצבם הכלכלי של היהודים בארץ השתנה הרבה , ופעמים רבות ביטוי זה מפנה את תשומת הלב ליחסים שבין יהודים וערבים , או בין שכבות חברתיות שונות . כשאני חושב על השיח הפוליטי הדתי והחברתי בארץ , אני חושב על הפרשנויות הרוחניות והקונקרטיות של אותה " ארץ נוי אביונה " . הספר הזה כנראה שהספר הזה יצא לדרכו בלילה שבו נרצח רבין . נחמה ואני גרנו בדירת שני חדרים ברחוב ' שלום עליכם ' בתל אביב . באותה השעה , התקיימה בכיכר מלכי ישראל שטרם הוסב שמה ל ' ככר רבין ' , הפגנת תמיכה במדיניות הממשלה , תחת הכותרת " כן לשלום , לא לאלימות " . ואני ישבתי בפינת המחשב ותרגמתי לראשונה , מאמר של לוינס מצרפתית לעברית . כותרתו של המאמר הייתה " ארץ מובטחת - ארץ מותרת " , ובה לוינס עוסק בדימוייה המקראיים והמדרשיים של ארץ ישראל . עוד לא ידעתי , שכתביו ומשנתו של לוינס יעסיקו אותי למשך שנים רבות , אבל דומני שחשתי באופן אינטואיטיבי שיש קול אחר שעולה מן הכתיבה של הפילוסוף היהודי הצרפתי הזה . אז , הגיעה הידיעה החדשותית , שהיו יריות בכיכר , ועצרתי . כנראה שהספר הזה נולד גם בתוך הסיטואציה המיוחדת של להיות ישראלי בין צרפתים . בתחילת דרכי במחקר לוינס בישראל ,
|
|