פתח דבר

עמוד:10

האנושית . טיעון אבולוציוני נועד להסביר כיצד סייעה ( או מסייעת ) תכונה זו או אחרת של המין האנושי להישרדותו . כמו ההתפתחות הגופנית של האדם או של בעלי חיים אחרים , גם התפתחות ההתנהגות האנושית היא תוצאה של " עסקת חבילה " : תכונה או הטיה הנראית כמכשלה בסוג מסוים של החלטות מתגלה במקרים רבים כבעלת יתרון חשוב בסוג אחר של החלטות . אין בכוונתי לטעון שכל תכונה וכל רגש הקיימים בנו נובעים בהכרח ממקור אבולוציוני ואכן התפתחו באופן המתואר - שכן כמעט בלתי אפשרי יהיה להוכיח טיעון שכזה , מבלי לטרטר את המין האנושי אחורה במכונת הזמן ולשחזר מתי בדיוק הוא למד לכעוס , לקנא או לאהוב ולאיזה צורך הישרדותי . אבל האזמל האבולוציוני , גם כשאינו מדויק במאת האחוזים , יכול לשמש כלי יעיל ביותר לבחינת יתרונותיה של תכונה מסוימת , ובמקרה שלנו - היתרונות הטמונים בסוגים שונים של רגשות . טיעונים אלו עושים לא פעם שימוש בחשיבה " מותנית " . לדוגמה : מה היה קורה אילו תכונה או נטייה רגשית מסוימת לא היתה קיימת בקרב המין האנושי ? אף על פי שבאופן טבעי מושם הדגש בספר זה על מחקרי שלי ושל שותפי אני סוקר גם מפרי עטם של עמיתי ותלמידי במרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית שבראשו עמדתי בשנים האחרונות , וכן מפרי עטם של חוקרים מובילים אחרים מכל קצות תבל . מחקרים אלה מבוססים הן על תובנות תיאורטיות והן על ניסויי מעבדה - שבעשורים האחרונים הולכים ותופסים את מקומם של הסקרים והשאלונים ככלי המחקר העיקרי של מדעי החברה . התייחסותי למושג " רגשות " רחבה מהמקובל . כך , לדוגמה , בנוסף למושגים כגון כעס ודאגה , שנתפסים כרגשות מובהקים , גם מושגים מתחום המוסר והנורמות החברתיות - כגון הוגנות , רצון לשוויון ורצון לנתינה - נכללים כאן כתופעות רגשיות . החשיבות אינה בהגדרת מושג הרגש ( דבר שאני במתכוון אמנע מלעשות ) אלא בהבנת מגוון רחב של תופעות . את התובנות שנפתח ניקח הרחק אל

כנרת, זמורה דביר בע"מ

וינטר, אייל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר