|
עמוד:7
אתגרי התלמידים , בין שהם תלויי שפה ובין שמורכבות הטקסטים והמשימות היא המקשה עליהם , באים לידי ביטוי בהישגיהם , והתוצאה היא קבוצות הטרוגניות של תלמידים מבחינת התמודדותם עם הטקסט הכתוב . בקבוצות אלה יש תלמידים המתקשים במיוחד וכאלה עם בעיות התנהגות והסתגלות המפריעות לתהליך הלמידה ( כהן - נבות , לוי , קונסטנטינוב ואחרים , . ( 2009 בהתייחס לבתי הספר הערביים , מחנכים במגזר הערבי דיווחו כי לא ניתן מענה הולם לתלמידים מתקשים ; יש פערים בפעילויות ובמשאבים הניתנים לבתי הספר הערביים ביחס ליהודיים בתחומים שונים לצורכי התמודדות עם התלמידים המתקשים , למשל בהיקף כוח האדם הטיפולי . אם ניקח למשל את הזכות לטיפולים פרה - רפואיים , המעוגנת בחוק , כדוגמה לאתגר המשפיע על התפתחות הילד , ניווכח שילדים ערבים עם צרכים מיוחדים מקבלים בפועל פחות טיפולים מעמיתיהם בחברה היהודית . בתחום ההפרעות בתקשורת המחסור מושתת על מחסור בקלינאים ובקלינאיות תקשורת , בשכר עבודתם הנמוך , במיעוט מוסדות הכשרה למקצוע ועוד . מחסור זה גורם לפגיעה בהתפתחותם של אותם ילדים , בהשתלבותם בחברה ובהתפתחות המקצועות הפרה - רפואיים ( נאטור ודוד , . ( 2001 מצב זה מעורר את הצורך בחקירת תהליכי אוריינות כבר בגילאי הגן והילדות . בהבנתנו את התהליכים הללו נוכל לסייע לילד לסלול את דרכו האוריינית להמשך חייו . מבנה הספר תשעה מעשרת המאמרים בספר אכן משקפים מחקר בתחום זה . המאמרים יוצרים ארבע קבוצות עניין : הגיל הרך והמוכנות לקראת ראשית הקריאה ; התערבות בתהליך רכישת הקריאה ; פיתוח אוריינות המבוססת על טקסטים כתובים בסביבות מגוונות ( מודפסות או מתוקשבות ); והתפתחות לשונית בקרב ילדים עם קשיים מיוחדים . המאמר האחרון שונה במקצת באופיו ומציע מבט פנורמי על התפשטות השימוש בשפה אנגלית בארצות המזרח התיכון . את הספר חילקנו לשני שערים : השער הראשון עוסק בערוצי הבנה בשדה האוריינות ; והשער השני עוסק בערוצי תרבות בשדה האוריינות . חמישה מאמרים נכללים בערוצי ההבנה : המאמר הראשון הוא של בהאא' מח ' ול ועלית אולשטיין , עורכות הספר , ובו הן חקרו את ה״קידום של מיומנות הבנה בעזרת תוכנית התערבות אינטראקטיבית - אינדיבידואלית ממוחשבת " . במאמרן הן מציגות את החשיבות של תוכנית התערבות מקדימה בתחום הקריאה בקרב ילדים דוברי ערבית . מדובר בילדים הנמצאים בסיכון אורייני בגלל
|
|