|
עמוד:
פסק זמן מהמצור הסיפור שלנו מתחיל הפעם במשפט שכמו לקוח ממהדורת חדשות . עובדה יבשה : " ויעל , נחש העמוני , ויחן , על יביש גלעד " . נחש , מלך עמון , הטיל מצור על יבש גלעד . ואולם , על פי מגילת ספר שמואל , שנתגלתה במערות קומראן , המצור על יבש הוטל על ידי נחש כמהלך המשך לקרב שאסר על בני גד וראובן , וכך כתוב במגילה : " ונחש מלך בני עמון , הוא לחץ את בני גד ואת בני ראובן בחזקה ונקר להם כול עין ימין ונתן אימה ופחד על ישראל . ולוא נשאר איש מבני ישראל אשר בעבר הירדן אשר לוא נקר לו נחש מלך בני עמון כול עין ימין . רק שבעת אלפים איש נסו מפני בני עמון ויבאו אל יבש גלעד . ויהי כמו חדש ויעל נחש העמוני ויחן על יביש . ויאמרו כול אנשי יביש אל נחש מלך בני עמון כרת לנו ברית ונעבדך ויאמר אליהם נחש העמוני בזאת אכרות לכם ... " . כלומר , יש רקע לדברים , ולא מדובר בתקרית בודדת ומנותקת . המצור על יבש גלעד נערך במסגרת מערכה מקומית , אחת מני רבות , שהתנהלה מעברו המזרחי של הירדן . בצר להם , פנו אנשי יבש לנחש והציעו לו לכרות עמו ברית ולהיות נתיניו . ואולם , נחש מגיב באופן מזלזל ואומר ' בזאת אכרת לכם , בנקור לכם כל עין ימין ; ושמתיה חרפה , על כל יש ראל ' . כלומר , כוונת נחש היא להשפיל את אנשי יבש גלעד ואולי , באמצעותם , את כל אנשי ישראל . המשא ומתן מתנהל כשאנשי יבש גלעד נצורים בעירם , ולמרות זאת נחש העמוני אינו מעז לתקוף . מהתנהלות זו ניתן להסיק שמדובר בעיר מבוצרת , שאין לזלזל בה , ואם נוסיף לכך את הכתוב במגילת ספר שמואל שהתגלתה בקומראן ( ואינו מופיע בנוסח המסורה ) ולפיו לאנשי העיר נוספו כ 7 , 000 - אנשי גד וראובן , שחלקם היו ודאי לוחמים , נבין למה נחש אינו מזדרז לתקוף . יחסי הכוחות מאפשרים למנהיגי העיר למשוך זמן , ומכאן ועד הצעתם המפתיעה לנחש הדרך קצרה . וכך הם מציעים לו : " הרף לנו שבעת ימים , ונשלחה מלאכים , בכל גבול ישראל ; ואם אין מושיע אתנו , ויצאנו אליך " . מהשתלשלות האירועים בהמשך ניתן להבין כי נחש נענה להצעת אנשי יבש מלחמת ששת הימים . כתוצאה מההונאה שבוצעה באמצעות רפעת אלג ' מאל הבינו המצרים כי צה " ל לא יעז לתקוף את בסיסי חיל האוויר המצרי בשל סוללות הטילים המגנים עליהם רפעת אלג ' מאל . הפעלתו הייתה שווה לכוח של אוגדה
|
|