להערים על הנחש

עמוד:

המלך שאול הוא אחת הדמויות האהובות עליי בתנ " ך . דמות כה טרגית שאני כמעט מתפתה לומר שהוא זכה במלוכה על לא עוול בכפו ... על שאול נאמר , כבר במשפט שבו אנו מתוודעים אליו , כי הוא ' בחור וטוב , ואין איש מבני יש ראל , טוב ממנו ' , כלומר , לא היה הרבה יותר מזה לומר עליו . ' בחור טוב ' . בזה בערך הסתכמו כל מעלותיו של שאול כשהוא עולה על במת ההיסטוריה . ' בחור וטוב ' אומר שהוא צייתן , אחראי , מכבד את אביו ואמו , ובאופן כללי אוהב את הבריות ומשתדל לא לעצבן אף אדם . כשצריך , התנ " ך יודע לתאר גם תכונות נוספות אצל אנשים ( למשל , את קיש , אבי שאול , הוא מגדיר כ ' גבור , חיל ' ); אבל על שאול לא היה כנראה עוד מה לומר . לא בכדי מטיל עליו אביו את המשימה למצוא את האתונות שהלכו לאיבוד , יחד עם אחד הנערים . בהיותו בחור טוב , ניתן לסמוך עליו שידבק במשימה עד ביצועה . האב ודאי לא שיער בנפשו מה יקרה . חיפוש האתונות נמשך שלושה ימים ונערך בהר אפרים , אזור מיושב בדלילות באותם ימים . במהלכו עברו שאול ונערו מרחק של 30 - 20 ק "מ בארץ - שלשה , בארץ - שעלים , בארץ - ימיני והגיעו עד ארץ צוף , מקום מושבו של שמואל הנביא . זהו האזור שבין צפון ירושלים לאזור בית אל והלאה מזרחה , עד מעבר לבעל חצור של ימינו . הסבר נהדר לגבי מסע החיפושים של שאול ונערו וזיהוי אפשרי של המקומות הללו מצוי בספרו של יואל אליצור , ' מקום בפרשה ' , עמודים . 219 - 212 את האתונות שאול לא מצא , ואף הציע לשוב הביתה פן אביו יתחיל לדאוג בשל הזמן שחלף מאז יצאו לדרכם ( בחור טוב , כבר אמרנו ?) . אבל נערו אשר עמו הציע שאם הם כבר בארץ צוף , כדאי להם לפנות לאיש האלוהים , כדי שיאמר להם היכן ימצאו את האתונות . הוא ממש עמל קשה על מנת לשכנע את שאול לקבל את הצעתו . זה התרצה לבסוף , פגש את שמואל וכל השאר היסטוריה . שלוש פעמים הוכתר שאול למלך , ודומה שלאורך כל תקופת מלוכתו נגזר עליו להוכיח שוב ושוב כי הוא ראוי למלוך . בפעם הראשונה נמשח שאול למלך על ידי שמואל יום לאחר שנפגשו לראשונה , בטקס שנערך השכם בבוקר ,   בקצה העיר , הרחק מעיני אנשים ; ללמדנו עד כמה היה עניין המלוכה לצנינים בעיני שמואל . מלבד זאת , ייתכן גם ששמואל זיהה בשאול את מה שכבר ידענו עליו מלכתחילה – הוא בחור טוב אבל לא הרבה יותר מזה ... בפעם השנייה הוכתר שאול למלך בטקס המוני במצפה , שהייתה עיר או מקום התכנסות לבני ישראל מצפון לירושלים . גם בתיאור טקס זה ברור מי הבוס . שמואל מנהל את העניינים ביד רמה ושאול מתגלה לאורך האירוע כמי שמשתף עמו פעולה וסר למרותו , ובוודאי לא מהווה דמות של מנהיג . סיום הקטע ממחיש זאת באופן עוצמתי : " וישלח שמואל את כל העם , איש לביתו .   וגם שאול הלך לביתו , גבעתה " . שמואל משלח את העם לדרכו וגם שאול , בשלב הזה כבר מלך מוכתר בפומבי , הולך לביתו כאחד העם . פלא שבני בליעל הביעו דעתם בקול ובאופן מזלזל , ושאלו " מה - ישענו זה " , ואף לא העלו לו מנחה ? בפעם השלישית מוכתר שאול למלך אחרי מסע ההיחלצות לטובת אנשי יבש גלעד . בהקשר זה גם עולה מבצע מודיעיני מוצלח , מבצע הונאה שהניב תוצאות טובות . אלג ' מאל מעביר ידיעות למפעיליו במצרים מבצעי הונאה מוכרים לנו מאז הסיפור המופלא על הסוס הטרויאני של אודיסאוס במלחמת טרויה , ואף מתקופות קדומות יותר . צבאות וארגוני מודיעין נוהגים לבצע מבצעים כאלה מעת לעת . ביסוד עבודת המודיעין עומדת ההונאה , וארגוני מודיעין רבים פיתחו אותה עד דרגת אמנות . מה שיפה במבצעי הונאה הוא המגוון העצום , האינסופי , של מבצעים כאלה שניתן לבצע . כל שצריך הוא לזהות את הצורך , את ההזדמנות , להעלות רעיון - ולבצעו . מבצעים אלה נועדו ליצור אצל היריב מציאות מדומה , שבמקרים רבים גורמת אצלו לירידת מתח , לריכוז תשומת לב והמאמצים בכיווני סרק , להגברת תחושת ההצלחה שלא בצדק . בשלב זה מנהל המבצע צריך לנצל כתוצאה מההונאה שבוצעה באמצעות ביטון הבינו המצרים כי צה " ל לא יעז לתקוף את בסיסי חיל האוויר המצרי בשל סוללות הטילים המגנים עליהם , ומתכונן להתחיל את המלחמה במתקפה יבשתית . אופרטיבית , גרם הדבר לכך שהמצרים גילו שאננות רבה לטובתו את הצלחתו . מבצע הונאה כזה , שכבר פורסם ברבים , נוהל על ידי שירות הביטחון הכללי ערב מלחמת ששת הימים . מטרות המבצע היו לטעת בקרב המצרים תחושה שישראל אינה מתכוונת לתקוף באמצעות חיל האוויר , ולרתק כוחות מצריים לאזור קציימה – אבו עגילה בסיני . את המבצע ביססו בשב " כ על לוחם מצרי בשם רפעת אלג ' מאל , עבריין שגויס על ידי המודיעין המצרי ונשלח לישראל ב , 1955 - במסגרת גלי העלייה של יהודי מצרים דרך איטליה כשהוא נושא את השם ז ' אק ביטון . משימתו של אלג ' מאל הייתה להתערות בחברה הישראלית ולהעביר ידיעות למפעיליו במצרים . השב " כ ידע על ביטון עוד בהיותו באיטליה ועקב אחריו לאחר " עלייתו" ארצה . בשובו מאחת מנסיעותיו לאירופה הוא נעצר , נחקר , הודה והוכפל - כלומר הסכים להמשיך לשמש למראית עין סוכן של המצרים אך העביר למפעיליו שם מידע על פי הנחיות מפעיליו בשב " כ . במקביל , דיווח למפעיליו בשב " כ על אודות ההנחיות שקבל ממפעיליו המצרים ומושאי התעניינותם . הפעלתו של ביטון , שזכה לכינוי " יתד " , הניבה פירות מוצלחים במיוחד . כתוצאה מההונאה שבוצעה באמצעות ביטון הבינו המצרים כי צה " ל לא יעז לתקוף את בסיסי חיל האוויר המצרי בשל סוללות הטילים המגנים עליהם , ומתכונן להתחיל את המלחמה במתקפה יבשתית . אופרטיבית , גרם הדבר לכך שהמצרים גילו שאננות רבה , השאירו את מטוסיהם חשופים על המסלולים ובכך חרצו למעשה את גורל המלחמה . מה שקרה בהמשך מוכר לנו היטב : חיל האוויר המצרי הושמד בשלוש השעות הראשונות של המלחמה , ומכאן הדרך לניצחון של צה " ל הייתה סלולה . ואולם , כבר במחצית השנייה של המאה ה 11 - לפנה " ס בוצע מבצע הונאה קטן , מתוחכם ומוצלח - על ידי אנשי יבש גלעד שמעבר לירדן . יבש גלעד אינה נזכרת ברשימת הערים שבעבר הירדן המזרחי לפני תקופת ההתנחלות . הסברה המקובלת היא שאת העיר הקימו המתנחלים הישראלים שהגיעו לאזור בתקופת יהושע . אין תמימות דעים באשר למיקומה של יבש גלעד המקראית , אבל כל החוקרים מדברים על צפון ירדן , בקרבת ואדי יאבס , 20 - 15 ק " מ מזרחית לבית שאן . יבש גלעד מוכרת לנו מפרשת פילגש בגבעה . בני העיר סירבו להשתתף במלחמה שאליה יצאו שבטי ישראל נגד אנשי שבט בנימין שהואשמו במעשה הנורא . בתגובה נשלחו " שנים עשר אלף איש מבני החיל " על מנת להכות בתושביה . אחרי שביצעו זאת לקחו עמם ' ארבע מאות נערה בתולה , אשר לֹ א ידעה איש " ומסרו אותן לבני שבט בנימין שנותרו בחיים אחרי המלחמה . כל זאת על מנת ש " לֹ א ימחה שבט , מישראל ' . התנהלות אנשי יבש גלעד במקרה זה וסירובם להשתתף בהתקפה על אנשי שבט בנימין עשויה ללמד על קרבת משפחה לאנשי השבט , שבטו של המלך הצעיר שזה עתה הוכתר .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר