|
עמוד:13
ג . ההליך להערכת השפעות בכנסת : דברי חקיקה דומים הליכים להערכת השפעות אינם חלק אינטגרלי מתהליך החקיקה בישראל בעת הנוכחית , אך מבט מעמיק מלמד כי מלבד חוק הילדים יש דברי חקיקה נוספים המעגנים תהליכים כאלה , בתחומים אחרים . בפרק זה נציג בקצרה כמה הוראות רלוונטיות ונבקש לעמוד על מאפייניהן ולהשוותן למאפייני החוק שהוצגו לעיל . הזירה התקציבית היא זירה מרכזית שנקבעו בה מנגנונים להערכת השפעות כבר בשלבים המוקדמים של הליך החקיקה . סעיף 39 א לחוק יסודות התקציב קובע שב " הצעת חוק המוגשת לכנסת שבביצועה כרוכה הוצאה או התחייבות להוצאה מתקציב המדינה , או שבביצועה כרוכה הפחתה של הכנסות המדינה , תצויין , בנוסח החוק המוצע או בדברי ההסבר לו , דרך המימון להוצאה או להפחתה " . יתר על כן , בסעיף 3 ג ( א ) לחוק יסוד : משק המדינה מעוגן הסדר נוסף , המקשה אף יותר על חקיקה תקציבית ומתנה את קבלתה בתמיכה של חמישים חברי כנסת לפחות . הפרשנות שבית המשפט העליון מעניק להוראות אלה מלמדת כי הן נועדו לקדם שתי תכליות : האחת היא שמירה על מסגרת התקציב והבטחת התנהלות כלכלית אחראית ; האחרת היא מתן אפשרות לממשלה לממש את מדיניותה הכלכלית – חברתית בלי לאפשר ליוזמות חקיקה פרטיות לכרסם במשאבים העומדים לרשותה . הוראות אלה מעניקות תוקף חקיקתי — ואף שריון חוקתי במקרה של האחרונה — לחובה המוטלת על המחוקק לבחון את ההשלכות התקציביות הרחבות של הצעות החקיקה שהוא מעלה ולא להסתפק בבחינה של תכליתן הצרה והמיידית . כדי להבטיח מימוש מלא של ההסדרים הייחודיים לגבי חקיקה תקציבית מטיל תקנון הכנסת על הוועדה העוסקת בהכנה של הצעת חוק לקריאה ראשונה לזמן את שר האוצר או את נציגו ולקבל מהם הערכה כתובה , מנומקת ומפורטת באשר לעלויות התקציביות שבהן כרוכה הצעת החוק . יצוין כי הוועדה אינה מחויבת לקבל הערכה זו , ויש לה שיקול דעת להעדיף הערכה חלופית שהגיש 25 ס ' 39 א לחוק יסודות התקציב , התשמ " ה - . 1985 וראו גליקסברג , לעיל ה " ש , 1 בעמ' . 376 - 374 26 בג " ץ 1661 / 05 המועצה האזורית חוף עזה נ ' כנסת ישראל , פס ' 384 - 382 ( פורסם בנבו , 9 . 6 . 2005 ) ( להלן : בג " ץ ההתנתקות ) .
|
|