פתיחה לסדר קדשים

עמוד:3

פתיחה לסדר קדשים סדר קדשים הוא לדברי הכול הסדר החמישי בששת סדרי המשנה , והוא מכונה בשם ' חכמה / ו ' מאיר עיניים בין חולין לקודשים ' ( עיי בפתיחה לסדר מועד ) . לפיכך נסדרה גם מסכת חולין בסדר זה ' משום שחולין הם היפוכם של קודשים ' ובייחוד ראויה מסכת חולין להיות כלולה בסדר זה , שכן ההלכות הנידונות בה נוהגות ברובן אף בקודשים ' כגון שחיטה' טריפות ובשר בחלב , ופעמים מפורש שהן נוהגות גם בקודשים , כמו אותו ואת בנו ( חולין ה / א ) , וגיד הנשה ( ז ' , א ) , ובזמן שאינן נוהגות בקודשים מוציאה אותן המשנה מן הכלל בפירוש : בחולין אבל לא במוקדשין ( חולין ו ' א . י / א . י ' א ' א . י ' ב ' א ) . כנראה קראו בימי האמוראים את הסדר " כולו בשם ' שחיטת קודשים ' על שם המסכת הראשונה שבו ( זבחים ) , כמו שהוא בסדרים אחרים ( עי ' במבוא למסכת זבחים ) . ענייני קודשים הם בעיקר ענייני הקרבנות של בהמות ועופות ומנחות וענייני הקדש נכסים , כגון המקדיש שדה אחוזתו ושדה מקנתו , המחרים את נכסיו לשמים , המקדיש את דמי שוויו של עצמו או את דמי שווים של אחרים ' _והמעריך את עצמו או את האחרים , שהוא נותן להקדש , לבדק הבית , את שווים או את הערר הקצוב בתורה ( עי ' במבוא למסכת ערכין ); דיני תמורה : המרת בהמת חולין בבהמת קרבן מזבח , דיני החייבים קרבנות חובה : חייבי חטאות ואשמות , ודיני מעילה בהקדש . מלבד עניינים אלו כלולים במסכתות שבםדרנו : תיאור עבודת הבוקר במקדש עד גמר הקרבת קרבן התמיד ( מסכת תמיד ) , ותיאור בית המקדש השני ( מסכת מידות ) , ובדרך ' גלגול ' : מתנות כהונה מבהמה שחוטה , שהן הזרוע והלחיים והקיבה , ראשית הגז ושילוח הקן ( עי ' במבוא למסכת חולין ) , ורמזים בהלכות תפילין וציצית ( מנחות ג ' ז — ד ' , א ) . ' בסדר קודשים כלולות אחת עשרה מסכתות והן סדורות לפנינו בסדר זה : זבחים ( ארבעה עשר פרק ) , מנחות ( שלושה עשר פרק ) , חולין ( שנים עשר פרק ) ' בכורות ( תשעה פרקים ) , ערכין ( תשעה פרקים ) ' תמורה ( שבעה פרקים ) , כריתות ( שישה פרקים ) , מעילה ( שישה פרקים ) , תמיד ( שישה פרקים , עי ' במבוא לתמיד ) , מידות ( חמישה פרקים ) , קינים ( שלושה פרקים ) , ובין כולם תשעים פרק . המסכתות סדורות כאן כדרך סידורם של רוב סדרי המשנה ' היינו לפי מניין הפרקים ' שמסכת שפרקיה מרובים קודמת בסדר למסכת שפרקיה מועטים . במסכתות השוות במניין פרקיהן 9 עמים באו שינויים בסדרן בכתבי היד כגון בכתב יד קאופמן רשומה ברשימת המסכתות מסכת מעילה לפני מסכת כריתות , וכן הוא הסדר בכתב יד מינכן . בדפוס ראשון , בכתב יד קמברידז , קאופמן ' ועוד , הסדר מסורס . ומסכת מידות סדורה לפני מסכת תמיד , ובקטעי הגניזה סדורה

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר