פתיחה לסדר נשים

עמוד:3

פתיחה לסדר נשים סדר נשים הוא הסדר השלישי בששת סדרי המשנה שבידינו . כך הוא לסי מניינו של ריש לקיש ( בבלי שבת ל ' א , א ) ולפי הסדר בכמה מדרשים . אבל לפי מניינו של רי תנחומא ( במדבר רבא פרשה י ' ג > טו ) הוא הסדר הראשון ( עיי בפתיחה לסדר מועד ) . הסדר עוסק בעיקרו בענייני נשים : בקידושין ובגיטין ובכתובת האשה , בייבום ובסוטה . אבל נכללו בו עוד שתי מסכתות הדנות בענייני נדרים ובענייני נזירות . וטעמו של דבר ' לפי שפרשת נדרים שבתורה ( במדבר לי ) מדברת בעיקר בנדרים של האשה שהבעל מפר אותם ' ובנדרים של הבת שהאב מפר אותם . ואגב מסכת זו נקבעה בסדרנו גם מסכת נזיר , לפי שנזירות היא בכלל נדרים . אבל המסכתות דנות בכל ענייני נדרים ונזירות , בין של האיש ובין של האשה . מלבד עניינים אלו נכללים במסכתות שבםדרנו , בדרך ' גלגול ' , עניינים של איסורי כהונה ואיסורי תרומה , לפי שיש להם שייכות גם לנישואים , שהרי בת ישראל הנשואה לכוהן אוכלת בתרומה , ובת כוהן הנשואה לישראל אסורה באכילת תרומה . וכן נשנים בסדרנו איסורי נישואים , כגון של עמוני ומואבי , מצרי ואדומי ( עי ' במבוא למסכת יבמות ' עמ ' , ( 10 דיני מוציא שם רע והמאנס והמפתה את הבתולה , דיני עדות אשה ועדות ממון וכוי ( עיי במבוא למסכת כתובות ) , ברכת כוהנים ' ו ' פרשת המלךי שקרא המלך בסוכות במוצאי שנת השביעית של השמיטה , משוח מלחמה ודיני מלחמה , עגלה ערופה ( עי ' מבוא למסכת סוטה ) ' התקנות שתיקנו הלל ור ' גמליאל הזקן ואחרים מפני תיקון העולם ודרכי שלום ( גיטין ד ' ' ב ואילן ) , דיני קניינים ( קידושין א ' ב ואילך ) וכוי . ' בסדר נשים כלולות שבע מסכתות והן סדורות לפנינו בסדר זה יבמות ( שישה עשר פרק ) , כתובות ( שלושה עשר פרק ) , נדרים ( אחד עשר פרק ) , נזיר ( תשעה פרקים ) , סוטה ( תשעה פרקים ) , גיטין ( תשעה פרקים ) וקידושין ( ארבעה פרקים ) , ובין כולם שבעים ואחד פרק . המסכתות סדורות כאן כדרך סידורם של רוב סדרי המשנה , היינו לפי מניין הפרקים , שמסכת שפרקיה מרובים קודמת בסדר למסכת שפרקיה מועטים . במסכתזת השוות במניין פרקיהן פעמים באו שינויים בסדרן בכתבי היד , כגון בכתב יד קאופמן הסדר : גיטים ' נזיר , סוטה , קידושין ! בקטעי הגניזה 1 ובדפוס ראשון הסדר : נזיר , גיטין , סוטה , קידושין ' כדרך שסידרן הרמב 'ם בהקדמתו לפירוש המשניות . והוא נותן טעם לסדרה של סוטה לאחר גיטין י ' שעניינה ( של סוטה ) מעניין הגירושין , שהסוטה כשתזנה יש לכוף האיש סורת , לשון חכמים , עמוד . 19

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר