פתיחה לסדר מועד

עמוד:3

פתיחה לסדר מועד סדר מועד הוא הסדר השני בששת סדרי המשנה שבידינו . כך הוא נמנה בפי ריש לקיש ( בבלי שבת ל " א , א ) בדרש הכתוב ( ישעיה ל " ג , ו ) : והיה אמונת עתיך חוסן ישועות חכמת ודעת וגו ' אמונת זה סדר זרעים ' עתיך זה סדר מועד , חוסן זה סדר נשים , ישועות זה סדר נזיקין , חכמת זה סדר קדשים , ודעת זה סדר טהרות . ריש לקיש לא סדרם כנראה על פי הסדר במקרא , שמה טעם יתכנה סדר קדשים — חכמה , וסדר טהרות — דעת , ויותר נראה לכנות סדר נזיקין חכמה על פי מאמר ר ' ישמעאל ( סוף בבא בתרא ) : הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממונות וכוי . אלא נראה שכך היה סדר המשנה לפני ריש לקיש , וכך היא סדורה במדרש אסתר לפרשה א ' , ב . בבמדבר רבא ( פרשה י " ג , טו ) ובראשית רבתי ( עמ ' 7 ) נזכרים אפילו ראשי התיבות הראשונות של המסכתות הראשונות של כל סדר ; מ ' מן מאימתי של סדר זרעים , י ' מן יציאות השבת של סדר מועד וכוי . אולם לאחר מכן מובאה שם דרשת רי תנחומא , הכתובה גם במדרש תהלים י " ט _, יד , לכתוב תורת הי תמימה וגו ' : תורת ה ' תמימה זה סדר נשים וכוי , עדות הי נאמנה זה סדר זרעים , שהוא מאמין בחיי העולם וזורע , יראת הי טהורה זה סדר טהרות , שהוא מפריש בין טומאה לטהרה , 1 פקודי ה ' ישרים משמחי לב זה סדר מועד , שיש בו כל המועדות שכתוב בהם ושמחת בחגך , מצות ה' ברה מאירת עינים זה סדר קדשים , שהוא מאיר עינים בין חולין לקדשים , משפטי ה ' אמת זה סדר נזיקין , שיש בו כל הדינים . ר ' תנחומא הופך את סדר הכתובים ודורשם , ומשמע שביקש להתאים את הדרש לסדרי המשנה שלפניו , שבהם היה מועד הסדר הרביעי וטהרות הסדר השלישי . כל שמות הסדרים הם בלשון רבים 1 זרעים , נשים , נזיקין , קדשים וטהרות חוץ מסדר מועד שהוא בלשון יחיד . כנראה מפני שכלולים בו גם שקלים ותענית שאינם מועדות , אבל יש להם מועד וזמן קבוע . וכן יש זמן קבוע לקריאת המגילה והתורה . ב ' מועד ' שמובנו זמן קבוע השתמשו בלשון יחיד כמו שאמר ר ' עקיבא ( פסחים ו ' , ב ) : הבא לי מועד לאלו כמועד לשחיטה , וכדרך לשון המקרא ( עי ' בראשית י " ז , כא _, דברים ט " ז , ו , הושע ב ' , יא ) . סדר מועד מכיל שתים עשרה מסכתות והן סדורות לפנינו בסדר זה : שבת ( כ " ד פרקים ) , עירובין ( י ' פרקים ) , פסחים ( י ' ) , שקלים ( ח ' ) , יומא 1 כן הוא גם בבמדבר רבא בדפוס ראשון ובו ' אלא שהוגה בדפוסים החדשים על פי מתנות כהונה לפי סדר הכתובים . ועי ' בפתיחת התוס ' יום טוב לסדר נזיקין וברש "ש לבמדבר רבא שם סימן לב .

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר