לשיטת הניקוד של המשנה

עמוד:יד

כל המשנה כולה , כל תיבה ותיבה . עם כניסתי לפני ולפנים של העבודה נתייצבה לפני בעיית ניקוד המשנה בכל נפתולי סיבוכי שביליה . העיקרון של מסורות עדות בני ישראל , שנזכר למעלה , מסתעף והול ך לכללים ולפרטים , וכל זה מתוך יגיעה רבה של ליקוט חומר מפוזר בגליונות ישני 6 _יבמוחותיהם ובפיותיהם של בני אדם שונים . ולא עוד אלא שאופיו של החומר הוא , שעל כרחך אתה מוצא את עצמך לפרקים _במלניק , במקום שיש צורך להכריע בין צורות שיש פנים לכאן ולכאן , ואינך יודע מד . לקרב ומה לרחק . אתה כותב ומוחק וחוזר וכותב ומוחק ( אף בשעת ההגהה ) ואין ניחת דעת . וכבר תיאר ביאליק ז '' ל את ייסוריו בהתרת ספקות כאלו : 'כל שעת עבודתו היה בעיניו כמהל ך בין הטיפין ובדרך שכולה מוקשים ' . ודאי , חופש ההכרעה בידיך , אבל כבר משל חכם אחד חופש זה לכתר מלכות : הרבה מעלות טובות לו על מי שניתן בראשו , אלא שיש כתרי מלכות וכנטל כבד הם לראש עוטריהם . . 3 רואה אני צורך להרחיב בירורים בעניין זה , שאני מכנהו מסורות שבעל פה של עדות בני ישראל . ידוע , שכמה סוגי דקדוק ומלים מבוטאים בפי יהודים - בתפילתם ובלימודם , וכן בדיבורם בדיאלקטים השונים שבפיהם - לא כםנוקד במקרא . רבים מישראל , לא מדקדקים ' מתקנים / מברכים 'בורא פרי הגפן ' ; כל ישראל , חוץ מאשכנזים המתפללים בנוסח אשכנז , אומרים : ' _נקדיקוך ונעריןיך , ' _ממקומך '; האשכנזים והספרדים נזהרים שלא יניע _לידט 2 ?! ןח טעות ( במקרא : מ 2 _ןח ) , וכמה כיוצא בהם . לא רחוקים הימים וכל אלו היו בחזקת שיבושים שמצווה לעקרם : אין דקדוק אלא דקדוק המקרא , ואין בודקים כלל בטיבם של כל מיני שינויים מעין האמורים למעלה . העם אינו מצוי אצל דקדוק , אף מזלזל הוא בצורות חיצוניות של הלשון , ותבוא ברכה על המזהיר ועל הנזהר . וכך קמה תנועה של מתקני נוסחאות התפילה , שתחילתה ועיקרה בספר שערי תפלה של ר ' זלמן הענא , שנת תפ * ה * . ספר זה גרר אחריו חיבורים דומים וויכוחים רבים _' כמו שיתבאר לקמן . בדורנו נשתנו במקצת הדברים . כאן וכאן אתה שומע דברי סניגוריא לצורות לשון המקובלות בפי העם , שאינן לרוח לשון המקרא . אפילו נחים , כמו שהוא שגור בפי האשכנזים , במקום נחום שבמקרא , קם לו מליץ טוב למצוא לי היתר למעשה . מצד אחר , עדיין קיים ' המדקדק ' הישן . הוא פוסל , דרך משל , צורת 8 שם , _חקדפה , עפ ' . 11 > יץ גם יסיני ' טו , עמי ריב _ ריז . * תיקונים מועטים הו * עו אף קודם לכן ואין באן מקום להאריך . * עיין בניוול , יסיניי כט , עטי קח . ועיין שט , עמי ש 08 _ ש . 1

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר