לשיטת הניקוד של המשנה

עמוד:יג

לשיטת הניקוד של המשנה הקדמת חםנקו . 1 דואה אני חובה לעצמי להזכיר בתחילת דברי את שמו של רח ' נ ביאליק ז ' ל , שניקוד המשנה ופירושה , לטעם המשכיל בן דורגו , היה מיטב הגיגיו , כדי ' לקרב אליה את דעת העם ולבו ולהרבות בתוכו את לומדיה _ושוניהיי . אף בא להוציא את מחשבתו מן הכוח אל הפועל ; התחיל והגיע לגמרו של סדר זרעים ולא יסף , ואף שיר זה באמצע נפסק . היה ברור ' שהמוסד ששם ביאליק נקרא עליו יבוא להשלים ולעשות מציאות את כל חלומו לעניין ניקוד המשנה ופירושה . וכך נתגלגלה לידי זכות גדולה לעסוק במלאכת קודש זו , מלאכת ניקוד המשנה . ניקוד פרטים שונים של המשנה היה מעסיקני זמן רב קודם לכן ( פירות עיוני נתפרסמו בדפוס במקומות שונים ) , וידעתי כמה קשה היא דרכו של מנקד משניות , שדברי הזיל ' לשון תורה לעצמה ולשון חכמים לעצמה ' אינם לו דברי מליצה בלבד . לא זכינו ואין בידינו לא מילון מדעי ללשון חכמים ולא ספר דקדוק , שאחד מתפקידיו העיקריים הוא לתחום תחומים בין לשון המקרא ובין לשון חכמים , על כל פנים בכמה מקטיגוריות דקדוקה , ולפחות בדרכי התפתחותה במםורותיה השונות שבכתבי היד ושבעל פה . ולא עוד אלא שאף עצם ספרות חז ' ל , יסודם של מחקרים כאלו , הגיעה לידינו בדרך גלגולי העתקות ודפוסים והיא משובשת ביותר , בייחוד מבחינה לשונית ואין לעשותה , כמות שהיא בדסוםינו , בסיס לחקרי לשון . מתוך עיון בבעיות ניקוד המשנה הלכו ונקבעו לי קמעא קמעא שני עקרונות מוצקים : ( א ) נתינת דעת למסורות קריאה של עדות בני ישראל , ' עדות' בלשון רבים , וכלולים בזה ניקודים ישנים של המשנה ושל שאר ספרות הזיל , ( ב ) תיקון שיבושים על 6 י דפוסים ישנים וכתבי יד . ג . ידעתי בשעה שהגיעתני הצעת מוסד ביאליק , שכל האמור כאן בעניין בעיות ניקוד משניות הרי הוא בבחינת ' מקרא מועט והלכות מרובות ' ואינו דומה עיון באחד מפרטי ניקוד לשון חכמים , על פי בחירה חפשית , לניקוד 1 ששח מדרי משנה מנוקדים ומפורשים * ל ידי ח . נ . ביאליק , סדר ראשון ו זר _* יט , חו _1 אח ' דביר / תר _ז ב _, הקדמה , עמי . 2 * מימי י * ש גובר ואילך המגב משתנה וחולף לטובה , ומחדירות מדניות של מלקי 60 רות ווויל 0 ר 0 ת 0 םות וחולפות . _ונור רנח , רבח חםלאכח _לנשותוו .

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר