פתח דבר

עמוד:ט

פתח דבר מאת המוציאים לאור ההוצאה החדשה של המשנה ' הנפתחת בכרך זה , היא מעיקרי חוליותיו של רעיון הכינוס של ספרות הדורות ' שהגה אותו ח " נ ביאליק , והוא עצמו גם שתל את חזונו בעולם המעשה על ידי כמה מפעלים ' שהשקיע בהם מברכת כשרונו הגאוני ומלהט אהבתו לתרבות ישראל המקורית . אחד המפעלים הללו היא המשנה המנוקדת והמפורשת ' שהתחיל ביאליק בההקנתה ולא זכה להוציא לאור אלא את הסדר הראשון בלבד , סדר זרעים ( הוצאת דביר , תל אביב ) . גלויים וידועים היו לטגי ביאליק הקשיים המרובים הכרוכים במלאכה גדולה זו - והתפלל לשעה שיבואו אנשי מדע מומחים ויעשו את העבודה שהתחיל בה . והנה באה השעה . אחד מחכמי ישראל המובהקים שבדורנו , הוא הפרופ ' חנוך אלבק ' שיצאו לו מוניטין במחקריו בספרות התלמודית' הטיל את המשימה על שכמו , ובפירושו החדש ' שהוא פרי חקירה ועיון של שנים הרבה - פתח את שערי המשנה לרווחה בפני כל יודע ספר בישראל . שיטתו של המפרש היא להעלות את פירושה של המשנה לא מתוך התלמודיים בלבד אלא בעיקר מתוך המשנה גופה ומתוך משנת התנאים ( ברייתות ' תוספתא ' מכילתות , ספרי וספרא וכוי ) ומתוך הכתבים של תקופת המשנה ' עד שנמצא לימוד המשנה מוגדר בפני עצמו , ויוכל לשנות בה גם מי שאינו מצוי אצל לימוד התלמוד . המפרש נתן דעתו להיזקק לכל דבר הטעון פירוש לשונה בן זמננו ' והמפרשים הקדמונים לא חששו לפרשו . לשון הפירוש קצר , ואינו משהה את הקורא ואינו מסיח את דעתו מן הפנים . דרך המפרש היא , שהוא קושר את לשון הפירוש בלשון הדיבור המתחיל המתפרש , עד שדברי הפירוש נקראים בהמשך אחד עם לשון המשנה , ועתים אין בפירוש אלא השלמה ללשון המשנה , ולשון הפירוש מובלע בדברי המשגה עצמה . ותלמידי החכמים והשונים המדייקים יעמדו על ייחודו של פירוש זה , שהוא מועט המחזיק את המרובה , סיכום של חקירה ועיון ובירור בעומק פשוטה של המשנה . פירושה של כל מסכת פותח בכתובים מן המקרא , שהלכת המשנה מיוסדת עליהם . במבואות שבראשי המסכתות בא ביאור ההלכה שבמקרא ' שהיא עיקר המסכת ' והשתלשלותה עד המשנה . ועוד עוסקים המבואות בעריכתה של כל מסכת ובסדרי פרקיה ! בסופו של כל מבוא נפרטו העניינים הנידונים בכל פרק , ועל ידי כך הובלטו גם טעמי _סמיכותן של ההלכות זו אל זו . בסופו של הסדר באות הוספות והשלמות , שמפני טבע הקיצור שטבע המפרש בפירושו אין מקומם בגוף הפירוש . כאן הביא המפרש את דעותיהם של המפרשים הקדמונים , והוא נושא ונותן בדבריהם , ונתפרשו שם גם ועימוקים לחידושי פירושו . הללו מיועדים לתלמידי החכמים ולחוקרים .

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר