מסורות חז"ל ומסורות מימי בית שני

עמוד:457

דברים כב , כח –כט לאבי הנער חמשים כסף ולו תהיה לאשה תחת אשר ענה לא יוכל שלחה כל ימיו מגילת המקדש סו , –11 8 לאבי הנערה חמשים כסף ולוא [ = ולו ] תהיה לאשה תחת אשר ענה , לוא יוכל לשלחה כול ימיו . מגילת המקדש כורכת - שלא כהלכת חז " ל - את הדין ' כי ימצא איש נער בתולה אשר לא ארשה ותפשה ושכב עמה ' ( דברים כב , כח – כט ) עם הדין ' וכי יפתה איש בתולה אשר לא ארשה ושכב עמה ' ( שמות כב , טו – טז ) . המשפט ' והיא רויה [ = ראויה ] לו מן החוק ' קרוב מאוד לאמור במדרשי ההלכה התלמודיים על סופו של הדין : " ' ולו תהיה לאשה " – אשה הראויה לו ' . הדין ' ולו תהיה לאשה ' אינו יכול לחול על מי שאסור לו – מסיבה כלשהי – לשאת את האישה הזאת . דרשה דומה נמצאת במדרשי ההלכה התנאיים גם בהקשרים אחרים . אמנם בעיקר יש כאן סיוג של האמור בתורה מצד הדין , ואין הדברים נובעים בהכרח מדרשה הדורשת את מילות הפסוק ( כלומר את המילה ' לו ' או את המילה ' לאשה ' ) . ואולם הדמיון אינו רק במחשבה המשפטית המשותפת אלא גם במילים שבהן מבוטא הסייג הזה , מילים המשולבות במגילת המקדש בתוך הטקסט המשוכתב ומובעות בצורת מדרש הלכה בספרות חז " ל . . 4 במקרים אחרים נראה שדרשה קדומה עמדה הן ביסוד מדרש הלכה בספרות חז " ל הן ביסוד ההלכה הקומראנית , המנוגדת לה . האיש העוסק בפרה האדומה צריך להיות ' איש טהור' ( במדבר יט , ט ) . מילים אלו נתפרשו במדרש ההלכה : " ' טהור " – טהור מכל טומאה , ואיזה זה ? זה טבול יום ' , ובמגילות מדבר יהודה ( מן המאה השנייה והראשונה לפנה " ס ) מצאנו בעניין זה עצמו ' איש טהור מכול טמאתו אשר יעריב ש [ משו ] ' , כלומר מי שנטהר ושקעה השמש עליו . השאלה אם פרה אדומה ' במעורבי שמש היתה נעשית ' כדעת הצדוקים או ב ' טבול יום' ( מי שנטהר ועדיין לא שקעה השמש עליו ) כדעת הפרושים הייתה אחת השאלות ההלכתיות המפלגות ביותר בימי בית שני . והנה מתברר שהסמך לדעתם של שני הצדדים היה מדרש 14 ספרי דברים פיסקא רמה ( עמ ' (; 275 מכילתא דר ' ישמעאל , נזיקין , פרשה יז ( עמ ' (; 308 משנה , כתובות ג , ה . ראו גם פיסקא רלח ( עמ ' (; 270 מ ' כהנא , ספרי זוטא דברים , ירושלים תשס " ג , עמ ' . 343 – 342 15 ראו מ ' כהנא , שם , עמ ' 166 – 165 הערה ; 8 הנ " ל , ספרי במדבר : מהדורה מבוארת , ירושלים תשע " א , ב , עמ ' . 84 16 על פירושו המדויק של דין זה ראו הלבני ( לעיל , הערה 13 ) ולעומתו כהנא , ספרי זוטא דברים ( לעיל , הערה (; 14 והדברים צריכים דיון . 17 ספרי במדבר קכד ( מהדורת כהנא , עמ ' . ( 400 18 ברית דמשק ( , 4 QD ב , (; 6 – 4 א ' קימרון , מגילות מדבר יהודה : החיבורים העבריים , א , ירושלים תש " ע , עמ ' . 33 19 לשתי הדעות ראו משנה , פרה ג , ז .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר