מבוא למשנה

עמוד:1

מבוא למשנה י ש י ר ו ז ן צ ב י המשנה היא קובץ הלכות מקיף , מסודר על פי נושאים , המסכם את ההלכה כפי שהתפתחה בבתי המדרש התנאיים מסוף המאה הראשונה לספירה ועד ראשית המאה השלישית . המשנה עוסקת בפרטי הלכות מגוונות , ומקיפה תחומים רבים ושונים של החיים : מליטורגיה ועד טומאה וטהרה , ומנישואין ועד דיני מלך . זהו חיבור מהפכני המציג לראשונה מערכת הלכה עצמאית , מאורגנת ארגון תמטי ומנותקת מסדר המקרא . אף כי קיימים קובצי חוקים לא מקראיים עוד קודם למשנה , כדוגמת ספר היובלים או החיבורים סרך היחד , ברית דמשק ומקצת מעשי התורה , שנתגלו במערות קומראן , המשנה שונה מהם במהותה . השוני נוגע הן לפיתוחה ולעצמאותה של המערכת ההלכתית והן ליומרתה להקיף את מכלול הידע ההלכתי הקיים . המשנה גדולה יותר מכל החיבורים ההלכתיים הקודמים לה גם יחד ומקיפה הרבה יותר מהם . הן בשל ההיקף שלה , והן – ובעיקר – בשל היומרה שלה , המשנה היא אכן חסרת תקדים . המונח ' משנה ' משמש בימי התנאים לתורה שבעל פה בכלל , כלומר לכל מה שנשנה בפה . בתוך עולם בית מדרשי רחב זה נתייחד תחום נפרד ללימוד ופיתוח ההלכה שלא בדרך מדרש * אני מבקש להודות למירה בלברג , עמית גבריהו , משה הלברטל , ורד נעם , יאיר פורסטנברג ואסף רוזן צבי על הערותיהם המועילות . תודה מיוחדת לשני הקריינים חברי המערכת . הצעותיהם הוטמעו במקומות שונים לאורך המאמר . 1 אין הכוונה שכל ההלכות הקיימות בזמנם של החכמים כלולות בה ( כדוגמת ספר משנה תורה לרמב " ם ) , שכן הלכות חשובות ( כגון תפילין וציצית , חנוכה , גיור ועוד ) נעדרות ממנה , אלא שאין תחומים המופקעים ממנה בעיקרון . זאת בניגוד לתלמוד הבבלי , שם לא נידונו סדרים שאינם מעשיים , כלומר העוסקים בטומאה וטהרה או בעניינים המוגבלים לארץ ישראל ( ענייני קרבנות יוצאים מכלל זה , כנראה משום ערכו הריטואלי של לימודם ) . על התפתחות הארגון האנציקלופדי הטוטלי של הידע בעולם הרומי ראו המאמרים שנאספו אצל J . Konig and T . Whitmarsh , Ordering Knowledge . in the Roman Empire , Cambridge 2007 על השפעה אפשרית של צורת ארגון החוק הרומי על זו של המשנה ראו B . Jackson , ‘ On the Problem of Roman In ֳ uence on the Halakha and Normative Self De fi nition in Judaism ’ , E . P . Sanders ) ed . ( , Jewish and Christian Self - . De fi nition , vol . II , London 1981 , p . 187 אמנם ג ' קסון עצמו מודה שהדמיון בין התופעות אינו מובהק , ושהסברים אחרים , פנימיים , טובים לא פחות . 2 על הפירוש ( המוטעה !) של השם ' משנה ' על ידי אבות הכנסייה דוברי היוונית כ ' משנה תורה ' , מה ששני בסמכותו רק לתורה שבכתב , ראו י " נ אפשטיין , מבוא לנוסח המשנה , ירושלים תש " ס , עמ' D . Zlotnick , Th e Iron Pillar Mishnah : Redaction , Form and Intent , Jerusalem ; 804 – 803 1988 , pp . 13 – 14

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר