הקדמת העורכים

עמוד:10

מבוססת על שיקולים מוסדיים - ממשליים והאחרת מבוססת על זכויות האדם – עליו ( באופן טיפוסי ) להעדיף את העילה השנייה על פני הראשונה . בעוד פסק דינה של הנשיאה ביניש בעניין הפרטת בתי הסוהר ייצג את הבחירה בין ביקורת שיפוטית חוקתית במסלול זכויות האדם לביקורת חוקתית במסלול המוסדי , לשופטת ביניש היה תפקיד מכריע גם בפיתוח מודל אחר של ביקורת שיפוטית : ביקורת שיפוטית על הליך החקיקה . אכן , פסק דינה של השופטת ביניש בפרשת ארגון מגדלי העופות , בעניין חוקתיותו של הליך החקיקה מסוג חוק ההסדרים , תואר כבר כ " בנק המזרחי " של הביקורת השיפוטית על הליך החקיקה . בפסק דין זה פיתחה השופטת ביניש את ההלכה המכוננת בשאלה מתי על בית המשפט לבטל חוק בשל פגמים בהליך חקיקתו ( להבדיל מפגמים חוקתיים בתוכנו ) והתוותה את עקרונות היסוד של הליך החקיקה בישראל . פסק דין ארגון מגדלי העופות מייצג גם את הגישה השלטת שהתקבלה בפסיקה , שלפיה הביקורת השיפוטית על הליך החקיקה היא עצמאית ונפרדת מן הביקורת השיפוטית החוקתית על תוכן החוק . עם זאת , איתי בר - סימן - טוב , במאמרו " ביקורת שיפוטית תוכנית וביקורת שיפוטית הליכית : הילכו שניים יחדיו ? לקראת מודל סמי - פרוצדורלי בישראל " , טוען כי לנשיאה ביניש היה חלק חשוב לא רק בפיתוח הביקורת שיפוטית על הליך החקיקה כמודל נפרד ועצמאי מביקורת שיפוטית חוקתית סובסטנטיבית , אלא גם בפיתוח גישה חדשנית המשלבת בין שני הסוגים של הביקורת השיפוטית . מאמרו של בר - סימן - טוב מפתח את החשיבה על מודל ביניים חדשני זה , שאותו הוא מכנה מודל " סמי - פרוצדורלי " של ביקורת שיפוטית . המאמר מקדם את ההבנה המושגית והתאורטית של המודל הסמי - פרוצדורלי וההבדלים בינו לבין ביקורת שיפוטית סובסטנטיבית וביקורת שיפוטית פרוצדורלית , ואף מפתח את הטיעון הנורמטיבי בעד המודל הסמי - פרוצדורלי ובדבר היחסים הראויים בין מודל זה לבין המודלים האחרים . כמו כן מנתח המאמר את התפתחותו של המודל הסמי - פרוצדורלי בעולם ואת מקומו של מודל זה בפסיקה הישראלית . לבסוף , המאמר מפתח מודל ראוי לביקורת סמי - פרוצדורלית ומשרטט קווים מנחים לעיצובו ( תוך פיתוח דוקטרינה של מידתיות הליכית ) וכן עקרונות ראויים להפעלתו . לצד תרומתה החשובה למשפט החוקתי ולביקורת השיפוטית על חקיקה עסקה השופטת ביניש רבות במשפט המינהלי ובביקורת השיפוטית על רשויות המינהל . בכך עוסק מאמרו של יצחק זמיר , " ביקורת עקיפה על החלטות מינהליות " . המאמר מציין כי מקובל שדרך המלך לביקורת שיפוטית על החלטות מינהליות היא הדרך של ביקורת ישירה : עתירה לבג "ץ או לבית משפט לעניינים מינהליים . ואולם , המאמר מפנה את תשומת הלב לכך שכל ערכאה שיפוטית יכולה להפעיל גם ביקורת עקיפה על החלטה מינהלית בכל הליך , אזרחי או פלילי , כאשר הדבר נדרש לצורך הכרעה באותו הליך . המאמר שופך אור על הביקורת העקיפה , שהיא דרך שכיחה וחשובה של ביקורת שיפוטית על החלטות מינהליות , אך אינה מוכרת די הצורך . המאמר מציג את המאפיינים של הביקורת העקיפה , מצביע על היתרונות והחסרונות 10 בג " ץ 4885 / 03 ארגון מגדלי העופות בישראל נ ' ממשלת ישראל , פ " ד נט ( . ( 2004 ) 14 ( 2 11 סוזי נבות בראיון ליובל יועז , הארץ . http : // www . haaretz . co . il / misc / 1 . 1098304 , 12 . 4 . 2006 12 להרחבה ראו איתי בר - סימן - טוב " דיני החקיקה " עיוני משפט לז . ( 2016 ) 645

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

נבו הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר