אדמיאל קוסמן קריאה סטרוקטורלית בסיפור מן המדרש המעשה בתלמיד, בזונה ובציצית

עמוד:13

שמיימי ועולם ארצי , עולם הבא ועולם הזה , קודש לעומת חול , טהור לעומת טמא , וכמוהם זוגות ניגודיים לעשרות בתפיסת העולם הדתית של חז " ל . פרנקל מדגיש כי תפיסת עולם דואלית זאת של חז " ל אינה מבטאת ניגודיות סטטית , אלא ניגודיות הנתונה לשינוי . האדם , לפי תפיסה זאת , אמנם מורכב מניגודים , אך תפקידו הוא להשתדל " להיות שלם ואחיד " . פרנקל מדגים זאת באמצעות דרשות אגדה , מימרות חכמים , תבניות רטוריות שונות וניסוחי הלכה - הבנויים ברובם על דרך החלוקה המערכתית : חייב - פטור ; מותר - אסור ; טמא - טהור ; קודש - חול ; הקדש - חולין . על כך הוא אומר : גם תפיסת המציאות בהלכה מתבטאת במושגים משפטיים [ ניגודיים ] כגון רשות הרבים לעומת רשות היחיד [ בדיני ממונות ונזיקין , בהלכות שבת ובהלכות טומאה ] , יחיד וציבור , מחובר ותלוש , ועוד עשרות זוגות מושגים העורכים את המציאות או את המושגים ההלכתיים בניגודיות . דוגמת הקריאה שלהלן תציג את האפשרות להסתייע ברעיון הסטרוקטורליסטי כדי לפענח מסרים המקודדים במבנה הסמוי של סיפורים מספרות האגדה . ואולם , בקריאה זו אחרוג מן הנהוג בקריאות סטרוקטורליות רגילות , שבהן החלוקה היא ברמת הפונקציות הסיפוריות . אבהיר בקצרה טענה זאת : טענתו הבסיסית של קלוד לוי שטראוס הייתה שניתן לחשוף מבנה עומק דומה של מיתוסים אשר נולדו בתרבויות רחוקות זו מזו - משום שאופן החשיבה הבינארי המצוי בדפוס העומק של המחשבה 6 פרנקל ( לעיל הע׳ , ( 4 עמ׳ . 72 וראו שם גם כל הפרק שכותרתו " יסודות דרכי החשיבה של המדרש " , מעמ׳ 67 ואילך , וראו שם גם את האמור בעמ׳ , 147 - 143 עמ׳ 130 ועמ׳ ; 106 - 105 כן ראו דברי פרנקל במאמרו " צורות חיצוניות לעומת ערכים פנימיים " , בתוך : יצחק דב גילת ואליעזר שטרן ( עורכים ) , מכתם לדוד : ספר זכרון לרב דוד אוקס , בר אילן , רמת גן , 1978 עמ׳ ; 138 - 120 אך יש להעיר כי יצחק היינמן , דרכי האגדה , מאגנס , ירושלים תש " י , עמ׳ , 55 - 44 קדם לפרנקל בניסוח עקרונות אלו . מן הראוי בהקשר זה גם לתת את הדעת על השאלות העקרוניות שהעלה הירשמן לעניין הנדון . ראו : מנחם הירשמן , " המדרש כיצירה : יוצריו וצורותיו " , מדעי היהדות , 32 ( תשנ " ב ) , עמ׳ . 90 על הניגודיות כמרכיב ביצירת המשנה ראו משה קליין , " כל חלקי הבית אחוזים זה בזה " , עלי ספר , יד ( תשמ " ז ) , עמ׳ , 28 - 5 ועל האנתרופולוגיה הדואליסטית , המצויה גם בתורת הסטואה וגם אצל פילון , ראו : אפרים אלימלך אורבך , חז " ל : פרקי אמונות ודעות , ירושלים תשכ " ט , עמ׳ 195 ואילך ; יצחק יוליוס גוטמן , הפילוסופיה של היהדות , מוסד ביאליק , ירושלים תשי " א , עמ׳ ; 38 ודיון מן ההיבט הפסיכולוגי על התפיסה הבינארית הראשונית הנוטה לסווג את המציאות באופן מוקצן ל׳שחור מול לבן׳ ועל מנגנון ההשלכה העומד מאחוריה ראו אבשלום כורש אליצור , לפני ולפנים : עיונים פסיכואנאליטיים במקרא וביהדות , ירום - אליצור , תל אביב , 1987 עמ׳ . 116 - 115 7 ראו פרנקל ( לעיל הע׳ , ( 4 עמ׳ . 69 בהע׳ 10 שם מעיר פרנקל כי תפיסה ניגודית זאת אפשר לכנות תפיסה דיאלקטית , " בהתאם למשמעות המודרנית " - והוא רומז בכך לגישה ההגליאנית . 8 פרנקל ( לעיל הע׳ , ( 4 עמ׳ . 78 - 77

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר