הקדמה למהדורה העברית על כוריאוגרפיה, המשגה וביצוע פילוסופי של המחשבה

עמוד:9

הקדמה למהדורה העברית על כוריאוגרפיה , המשגה וביצוע פילוסופי של המחשבה שיר חכם ספרה העשיר בתובנות ובהמצאות של תיאורטיקנית המחול הסרבית בויאנה צוואיץ ' , המבוסס על מחקר הדוקטורט שלה , נשען על ניסיונה העשיר בן עשרות שנים בכתיבה , דרמטורגיה , יצירה , הוראה והרצאה , וכן על קרבתה האינטימית לכוריאוגרפים , אינטלקטואלים , רקדנים ודרמטורגים בחוד החנית של העשייה בעשורים האחרונים באירופה . היא כותבת על שבע יצירות מחול שצדו את עינה , שאת חלקן היא אף ליוותה או ריאיינה את יוצריהן , המתכנסות מבחינתה לרצף אמנותי המחולל " סטייה נומינלית " בהיסטוריה של המחול . כמתודולוגיה אנליטית , צוואיץ ' מאמצת את התובנה של ההוגים הצרפתים ז ' יל דלז ופליקס גואטרי כי הפילוסופיה היא פרקטיקה של " יצירת מושגים " . כך , יש לקרוא את ספרה כעבודה פילוסופית קדחתנית , הקרואה לאותה קטיעה או התפצלות שהיא עומדת על התחוללותה באסטרטגיות המופע של המחול בשני העשורים האחרונים . לשם כך , צוואיץ ' חוצבת מתוך הפרקטיקות הכוריאוגרפיות עצמן , משל היו מכרה טבע , מושגים אובייקטיביים , ופורשת לשם כך מומנטים שונים . המושגים של צוואיץ ' כרוכים לבלי הפרד בעשייה הכוריאוגרפית מהסוג שהיא מבקשת לתעד – אך אינם מייצגים אותה . היחס בין ה " מושג " הדלזיאני לבין הפעולות , החומרים , ההצבה , האובייקטים והגופים שמהם הוא נובע ושבהם הוא כרוך – לבין המציאות הממשית של האמנות – הוא יחס של פתרון ל " בעיה " . בקריאה ראשונית , נדמה כי המושגים שצוואיץ ' שוזרת יחדיו הם קופסאות מובן חתומות : " גופים חלקיים " , " מכונות חלקיות " , " תחושות – תנועה " , " קופסת–ראש " , " מערכים מחווטים " , " גמגומבעים " , " תנועת – כוח " , " תנועת – משבר " ,

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר