הקדמה בית המקדש השלישי

עמוד:8

שנים נושאים יהודים את זכר חורבנו ואת השאיפה והחזון לכוננו מחדש , תהא משמעותו אשר תהא . שאלתי בשנית : מהו הר הבית ? , וכמעט שנצרכתי להתכופף ולהגן על פניי מפני מטר התשובות שזכיתי להן ( לעומתן היה מספר התשובות על שאלתי הראשונה זעום ובטל ) : בידינו ; מרכז העולם ; מקום קדוש ; מקור השפע ; מלחמת ששת הימים ; נקודת החיבור בין שמים לארץ ; מוחמד ; חבית חומר נפץ דתי ; הר געש ; הנקודה הרגישה ביותר בעולם ; אוצר ארכאולוגי בלום ; סלע קיומנו ; בית מקדש ; ותיקן ; חאג ' ; אל בוראק ; הכותל ; שער השמים ; בלגן ; מייקל רוהאן ; סידורי אבטחה ; משוגעים ; אל אקצא ; מחתרת ליפתא ; מלחמת עולם שלישית ; כותל ; שוחרי המקדש ; עלייה לרגל ; גרשון סלומון ; המחתרת היהודית ; קרבנות ; אלן גודמן ; הצנחנים ; דוד ; שלמה ; עבד אל מל כּ; גאולה ; משיח ; יהודה עציון ; חורבן ; כאב ראש ; הח ' ליף עומר ; סיבוב ראש חודש ; יהודה גליק ; יעד התפילות ; לוויים ; כוהנים ; ביזיון ; התגלותו של ישו ; השפלה ; כיפת זהב ; הרס עתיקות ; שיקוצים ; אמנות אסלאמית מפוארת ; ראאד סלאח ; הורדוס ; התנועה האסלאמית ; אסור ; מותר ; טומאה ; טהרה ; לעתיד לבוא . כל אחד ממושגים אלה עולם שלם אחוז בו , ופרשנויותיו – מראה לשבעים פניה של התורה . בספר זה אבחן את פעילותן ואת חזונן של קבוצות הנמנות עם ' שוחרי המקדש' אשר פעלו בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת , ואשר פעילותן העקבית מאז הביאה לשינוי דרמטי ביחסו של הציבור הדתי לאומי לגווניו להר הבית שאת הדיו אנו חווים בימים אלה . אולם היות וכבר אמרתי שבתקופת עריכת המחקר לא ששו פעילי המקדש לפרוט את חזונם לפרוטות הרי שלא בו אעסוק . אפנה אפוא לבחון את פעילותם הכוללת טקסים , מעשי יצירה וכתיבת טקסטים הנושאים כולם גם אופי פוליטי . קבוצות אלה פונות לציבור האמוני , מדגישות זיקה בלתי מתפשרת בין היבטים דתיים ובין היבטים לאומיים בזהות היהודית , ומזוהות על פי רוב כסמן הימני קיצוני של המפה הפוליטית בישראל . לאחר שאתאר את פעילותן , אבחן את השפעתן על יחסו של הציבור הדתי לאומי להר הבית . קולמוסים רבים נשברו בדיון הפוסט מודרני על היעדר האובייקטיביות המובנית בעבודתו של החוקר בשדה המחקר , וכן על ההשפעה של נוכחות החוקר על שדה המחקר ועל תפיסותיו . הדבר קיבל ביטוי מועצם במסגרת עבודת המחקר האקדמית ששימשה בסיס לספר זה . עצם נוכחותי בשדה המחקר נתנה למושאי המחקר הכרה , שאז היתה חלק מרכזי ממאבקם . זהות הנחקרים - אנשי ימין קיצוני , שמקצתם היו שותפים מעשית או רעיונית , לאנשי המחתרת היהודית , וזיהויים כמי שהביעו תמיכה במעשה הרצח שביצע ברוך גולדשטיין ובהתנקשות בחייו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין גרמה לי בתחילת המחקר רתיעה מן המפגש ; הרעיון להקים בית מקדש על הר הבית במקומו של מסגד אל אקצה , וההשפעות האפשריות של המעשה גרמו לי להרגיש מאוימת מול מושאי מחקרי . לא זו בלבד ; חשתי שעצם

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר