הקדמה בית המקדש השלישי

עמוד:7

הקדמה בית המקדש השלישי על מה בעצם מדברים כשאומרים ' בית המקדש ' ומוסיפים לו את שם התואר ' השלישי ' ? אם נתעלם מהמשמעויות המטפוריות הרבות שלו ונתמקד בדברי הששים אלי בנייתו בעצים ובזהב , נמצא ביניהם גוונים רבים : נמצא את אלה שידברו על חזון אחרית הימים כאשר יגור זאב עם כבש , ' וביתי בית תפלה יקרא לכל העמים ' ( ישעיהו נו 7 ) ואת אלה הרואים בעיני רוחם את חזון העצמות היבשות ( יחזקאל לז א - יד ) קורם עור וגידים . אחרים מבקשים לחזות במשיח המשוטט ברחובות ירושלים על גבי חמור מלכותי לבן או חולמים על מסלולי הליכה נפרדים לטהורים ולטמאים בחוצות העיר . יש בהם הרואים מקום שרק יהודים חיים בו , וחוקיו הם פשט המקרא ; ויש ששירת לוויים מתרוננת באוזניהם . אלה שחשקה נפשם בפולחן קרבנות אקסטטי , ואחרים רואים בו את התגשמותה של הגאולה . רבות ומגוונות הן התשובות , ואולם כולן נותרות בתחומו של הספר המקודש , על פרשנויותיו , המעוף , החזון והדמיון של הקורא . בכל הראיונות שקיימתי לא מצאתי ולו אדם אחד שסרטט בפני את חיי היום יום שייכוננו כאשר תפילה זו תקרום עור וגידים . רובם של החולמים והחוזים ידעו לומר באוזניי שתהיה זו מציאות שאנו אפילו לא יודעים לבטאה כעת , שזה יהיה משהו אחר לגמרי ; אך לא ידעו לומר במה תתבטא אחרות זו ; האם יהיה בה שינוי ביחס לאורחות חיינו הנוכחיים ? האם אנו עצמנו , בני האדם , נהיה אחרים ? והיה גם מי שאמר , במידה לא מבוטלת של צדק מבחינתו , שאין הוא רוצה לעסוק ' בפרטים הקטנים ' מכיוון שהם אלה המובילים למחלוקת . עוד הוסיף וטען ש ' אין טעם להתווכח על מה שאיננו קיים עדיין ' . מתוך שאי אפשר לבדוק אחרות עתידית , שאינה ניתנת אפילו לביטוי , ומתוך השאיפה המודעת שלא להגדיר יעדים קונקרטיים בחיי היום יום העתידיים משום שיש בכוחם לעורר מחלוקת , וזו עלולה לסתום את הגולל על מימוש חזון הקמת בית המקדש השלישי - פניתי בצר לי אל המקום שפעילי המקדש משליכים עליו את יהבם , הלא הוא ' הר הבית ' ; אותו ההר שעליו עמד פעמיים ה ' בית ' , שגודלו ותוארו ומידותיו היו שונים , ועדיין נקרא היה בשם ' בית ' , ופעמיים חרב , וקרוב לאלפיים

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר