הקדמה

עמוד:14

משפט הבוררות של האלים בינה לבין פוסידון בשאלה מי יהיה האל של אתונה . אתנה חומלת על ארכנה שהפסידה בתחרות והתאבדה , והופכת אותה לעכביש . כך ארכנה , כנשים רבות אחרות , בגלגולה כעכביש ממשיכה לטוות קורי סיפורים . גירץ ( 1990 ) דימה את האדם לעכביש הטווה סביבו קורים של משמעות . האדם הוא / היא חיה הלכודה ברשת עכביש של משמעויות שהוא בעצמו טווה . חקר התרבות אינו מחקר אמפירי של איתור חוקי התנהגות אלא מחקר של משמעויות , של פרשנות . מחקר התרבות דומה לחקר הטקסט – חיפוש משמעויות פנימיות ( שם ) . כך גם החינוך הביקורתי - פמיניסטי שעליו אני כותבת שזור בסיפורים העוזרים בביסוס המשמעויות שאני מחפשת ומנסה להבהיר בכתיבה . התפקיד החברתי של הסיפורים הוא ליצור קשר בין הדיון לבין הקוראים , בין ההכללות לבין ניסיון העולם שלי ושלהם . אני מקווה שהם ידגימו את יחסי הכוחות שבהם אני דנה ויניעו חשיבה ובחינה מחודשות המכוונת לשינוי חברתי באמצעות החינוך . הפדגוגיה הביקורתית נולדה בתוך חוויה של סיפורים . פאולו פרירה לימד איכרים ברזילאים קרוא וכתוב במעגלי שיח שבהם הם סיפרו סיפורים על חייהם , ומתוכם למדו קרוא וכתוב ( . ( Freire , 1989 משטר החונטה הצבאי שהשתלט על ברזיל ראה בהנחלת הקריאה פעולה חתרנית , מהפכנית . הבנת הפוטנציאל לשינוי המציאות הטמון בהוראת הקריאה והכתיבה של איכרים בורים היא שהפכה את פאולו פרירה לגורם המאיים על המשטר , וזה השליך אותו לכלא . בסוף שנות ה - 60 ובתחילת שנות ה - 70 יצרו נשים פמיניסטיות קבוצות תמיכה שבהן סיפרו את סיפוריהן האישיים על אפליה מגדרית . במעגלי שיח אלו נבנתה האסכולה הרדיקלית של התנועה הפמיניסטית , אשר הקימה בין השאר את מרכזי הסיוע לנשים נפגעות תקיפה מינית ואת המקלטים לנשים מוכות . במרכזי הסיוע לנפגעות אלימות במשפחה או בחברה נשים מספרות את סיפוריהן כדרך להחלמה , להתחזקות אישית ולהעצמה חברתית . במהלך שנותיי כמרצה במכללת סמינר הקיבוצים וכמי שעוסקת בפדגוגיה ביקורתית - פמיניסטית ביקשתי מסטודנטיות שלי לכתוב נרטיבים אישיים על החינוך שחוו בשנותיהן במערכת החינוך . הנחיתי אותן לתעד את הנרטיב האישי הזכור להן , לנתח ולקשור אותו לחומר תאורטי חינוכי - סוציולוגי שלמדנו במהלך 1 אין להתעלם מהדימוי השלילי של אישה ועכביש , דימוי של אישה הלוכדת את הגבר במלתעותיה המיניות , לעומת הדימוי החיובי של גבר ועכביש ) , ) spiderman דימוי של כוח על - אנושי המופעל למטרות נעלות .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר