פרק א התפתחותה של קהילה מקצועית לומדת - תיאור כרונולוגי של התהליך

עמוד:14

מ - 19 המפקחות , ואליהן צירפה מנהלת המחוז 11 מפקחות חדשות ( ראו לוח . ( 1 הקהילה התארגנה מחדש , והצוותים נערכו לקליטת המצטרפות החדשות . מעבר לאתגר ההתארגנות מחדש היה על הקהילה להתמודד עם האתגרים שיצר הצורך ליישם את רפורמת " אופק חדש " ( , ( 2014 ש " הונחתה " על המחוז מלמעלה . מהשנה השנייה ואילך נהפכה הרפורמה הזאת לאחד ממוקדי הפעילות של המפקחות , וכמה מהן אף החלו להנחות את מנהלות בתי הספר שהצטרפו לרפורמה . כדי להיענות לצרכים של המנהלות ולצורך המחוזי בהובלת יישום הרפורמה החלו כמה צוותים ליצור שותפויות עם בתי ספר שהצטרפו ל "אופק חדש " - כמה מהם היו בתי ספר " אדומים " וכמה מהם " רגילים " . תהליך ההטמעה של רפורמת " אופק חדש " במחוז נמשך כשלוש שנים , והיה אחד הנושאים המרכזיים שבהם עסקו חברות הקהילה . נושאים נוספים שלמדנו בקהילה בשנים האלה והתנסינו בהם הלכה למעשה בשטח , בלמידה ובעבודה משותפת עם המנהלות והמורות , היו המשך ישיר של הנושאים הראשונים שלמדנו : בניית שותפויות , הובלה ומנהיגות , טיפול בפרט ושיח בקבוצה קטנה ( תחומים שבהם עסקה גם הרפורמה ) , ובעיקר החיבור שבין עבודת המפקחת לבין פרקטיקת ההוראה של המורות בתוך הכיתות . אחרי שלוש השנים הראשונות שבהן התעצבו שגרות הלמידה של הקהילה והצוותים עבדו ברצף עם בתי הספר שלהם , התרחבה הקהילה והצטרפו אליה 12 מפקחות ומדריכות חדשות . שוב חלו שינויים של פירוק צוותים והתכנסות לצוותים חדשים על פי הנפשות הפועלות ועל פי צורכי המחוז . בעקבות התרחבות הקהילה חילקנו את המשתתפות לשתי קבוצות , אחת פעלה בדרום המחוז ובמרכזו והשנייה - בצפונו . מפגשי הקהילה במליאה פחתו , ורוב המפגשים התקיימו בשתי הקבוצות . בקבוצות פעלו כמה צוותים על פי אזורי הפיקוח ובתי הספר , ובראש כל צוות עמדה מפקחת אחראית . בשנה החמישית , לאחר שהמסגרות והתהליכים בשדה התייצבו , התפנו המפקחות ללמוד וליישם תהליך של מחקר פעולה . אמנם מחקר זה הוצג להן כבר בתחילת הדרך , אך מפאת ריבוי ההתרחשויות ועומס נושאי הלמידה נדחק הנושא לקרן זווית . ההליכים המחקריים , ובהם איסוף נתונים , ניתוחם וביסוס ההחלטות עליהם , ובעיקר הכתיבה והפרסום , היו זרים למפקחות , והן נזקקו לליווי אישי ולתמיכה צמודה . לשם כך שינתה מנהלת המחוז את סדר העדיפויות והקצתה משאבים להדרכה פרטנית בהפקת הממצאים ובהתארגנות לכתיבה . בשנה זו יצרנו אפוא מסגרת נוספת של ליווי אישי של המובילה האקדמית את

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר