סמכות חינוכית במבט פוקויאני

עמוד:13

סמכות חינוכית במבט פוקויאני ערן גוסקוב מבוא מחשבה פוסט מודרניסטית מגלה ספקנות ביחס לאמת , לרציונליות האנושית ולמדע ודוחה את הרעיון שלפיו קיים עיקרון מאחד שעל בסיסו ניתן לנו להבין את המציאות . היא מסתייגת מדיכוטומיות מקובלות של המחשבה המודרניסטית , דוגמת אמת / שקר , טוב / רע או סמכות / אי סמכות , ורואה בהן ביטוי לחשיבה פשטנית . כמו כן היא שוללת את ההגמוניה התרבותית , המערבית והסקסיסטית , ומערערת על זכויות היתר של התרבות המערבית . הלך רוח זה תואם לתופעה כללית , השייכת למצב הפוסט מודרני , של אובדן האמון בסמכותם של מוקדי הכוח המודרניסטיים , כגון המדינה ומוסדותיה , ובהם מוסד בית הספר . לתופעה זו השלכות מרחיקות לכת בנוגע לאפשרות התקיימותה של הסמכות החינוכית , ואכן , הסמכות החינוכית בבית הספר בעולם המערבי בן זמננו מצויה במשבר : כך על פי מחקרים ( Pace & (; Hemmings , 2007 כך על פי תחושתם של מורים כפי שזו בא לידי ביטוי בכתבי העת של ארגוני המורים ( עמית , (; McGrath , 2007 ; 2004 כך על פי הדעה הכללית בציבור העולה באמצעי התקשורת השונים ( דוברת ואחרים , , 2005 עמ ' . ( Hargreaves et al ,. 2006 ; 47 - 46 לאור השפעתו הרבה של מישל פוקו על ההגות הפוסט מודרניסטית הכללית בכלל ועל מחשבת החינוך בפרט ( מילס , Allen , 2012 ; ; 2005 , ( Peters , 2004 יש טעם להתחקות אחר מעמדה של הסמכות החינוכית מנקודת מבטו . זאת , משום שאנו עשויים למצוא בכתביו של מי שתרם בהגותו לערעור הסמכות המודרנית קווים מנחים לבנייתה של סמכות פוסט מודרנית . הדברים הבאים יבדקו האם אמנם יש בכתיבתו כיווני מחשבה חדשים הנוגעים לסוגיית הסמכות בחינוך , ולבררם . להלן אבקש לטעון כי אפיוני מושג הכוח הפוקויאני תואמים במידה רבה את אלו של מושג הסמכות החינוכית בבית הספר . חשיבות הצגת

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר