פתח דבר

עמוד:8

פתח דבר עניינם של לימודי תרבות חזותית הוא כל מה שנגלה למבט – המרחב הנראה והמנגנונים הלוקחים חלק בהבנייתו . הנחת היסוד הבסיסית ביותר של לימודי התרבות החזותית היא שפעולת המבט היא תמיד מתווכת ופעולת התיווך לעולם אינה ניטרלית . יחסים משתנים בין כוח , ידע , תשוקה ואידיאולוגיה אחראים לכינון מרחבים חזותיים שונים ותנאי הצגה ותצוגה שונים . יחסים אלה מתנהלים תוך כדי מאבק או משא ומתן על משמעותו של הנראה , המתקיימים למעשה כל העת , ובכוחם להטעין את אותו דימוי חזותי במשמעויות שונות ומשתנות . אולם כדי להבחין במאבקים ובתהליכי המשא ומתן התמידיים המתקיימים ביחס למשמעותם של דימויים , יש להשהות את המבט ולהשעות את המובן מאליו ביחס למשמעותו של מה שנראה לעין . כשאנו חולפות על פני מראה כלשהו ולא מתעכבות עליו , פעמים רבות זהו סימן לכך שהפנמנו היגיון של משטר מבט מסוים . משטרי מבט שונים מנחים את פעולותינו לאחר שקיבלנו את ההיגיון שבבסיסם כניטרלי , כחלק מהסדר ה " טבעי " , לכאורה , של מציאות אוביקטיבית , לכאורה . לעומת זאת רגעים של השתהות , עיכוב או שיבוש בתנועת המבט נוכח דבר מה הנגלה לעינינו , בכוחם לחשוף אינטרסים שונים ויחסי כוחות המתחרים זה בזה על הכרעת משמעותו של דימוי חזותי , וכך להסיר את מעטה הניטרליות מעל המשמעות המקובלת שלו . רגעים כאלה , של השתהות על אוביקטים חזותיים שמשמעותם נדמית לנו טבעית ומובנת מאליה , הם נקודת המוצא של מחקרים בתרבות חזותית ובכללם המאמרים המקובצים בספר הנוכחי , שרובם עוסקים בחשיפה , בביקורת ובהצעת אלטרנטיבות למנגנוני הנראות החזותית ההגמוניים בישראל . א . תרבות חזותית בישראל מאז כינונה של מדינת ישראל הייתה משימת ההמצאה , הייצור וההפצה של התרבות החזותית הציונית החדשה בתחום האחריות והפיקוח של המדינה ומוסדות ההסברה שלה . מוזיאונים , ארכיונים , מבנים אדריכליים , גנים , סרטונים , אלבומים , ספרים ,

הקיבוץ המאוחד

שנקר הנדסה. עיצוב. אמנות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר