עירובין

עמוד:ח

שרשב " ג משתמש באמות כלאים במובן של ,, כל אמות שאמרו חכמים " , וחולק על הת " ק בזה שכל אמות שאמרו חכמים הן אמות שוחקות . [ ה . ] דתניא ! אין מבוי ניתר ... נקטינן ... 2 אמר אביי מנא אמינא לה דאמר רמי בר חמא אמר רב הונא לחי הבולט מדופני של מבוי פחות מארבע אמות נידון משום לחי ואינו צריך לחי אחר להתירו ד ' אמות נידון משום מבוי וצריך לחי אחר להתירו ור " י לאפוקי מתורת לחי עד דאיכא ארבע אמות למיהוי מבוי אפילו בארבעה טפחים .,. אמר רב הונא בריה דרב יהושע לא אמרן אלא : ' ... ר " ה בריה דר " י טעמא דנפשיה קאמר . הראשונים שואלים על אביי שאמר ,, מנא אמינא לה י דאמר רמי בר אבא אמר רב הונא לחי הבולט מדופני של מבוי " וכר / שהיה לו להביא את המימרה שלקמן י , א : ,, אמר רמי בר אבא אמר רב הונא לחי המושך עם דופני של מבוי " וכר / שם רב יוסף עצמו מדייק ,, ושמע מינה משך מבוי בארבע " . הם משיבים תירוצים שונים , ועל כולם יש פירכא . הראבי " ה , הובא בפסקי הרא " ש כאן , מתרץ : ,, דלמא אכתי לא שמעה מיניה " . כשאביי אמר כאן ,, מנא אמינא לה " וכר ' לא שמע עדיין את המימרה השנייה של רמי בר אבא אמר רב הונא . אך אין לומר כן , לקמן שם הזכיר אביי לרב יוסף שהוא אמר להם את המימרה ההיא של רמי בר אבא אמר רב הונא , ושהוא , רב יוסף , דייק שלשה דיוקים ומהם אחד , ,, _משך מבוי בארבע " . אביי שמע איפוא את המימרה ההיא של רמי בר אבא מפי רב יוסף , וידע על הדיוק עוד בחיי רב יוסף . ואילו כאן מכיון שלא מצינו תשובה מרב יוסף ל ,, מנא אמינא לה " של אביי ( הסתם השיב ,, ורב יוסף לאפוקי מתורת לחי " וכר ) , משמע שאביי אמר ,, מנא אמינא לה " וכר' לאחר פטירתו של רב יוסף . הרשב " א והריטב " א בתירוצו הראשון ( וראה גם תוס ' ) , מתרצים רק איך רב יוסף אומר כאן ד ' טפחים ולקמן שם הוא אומר ארבע אמות , ,, דלאפוקי מתורת לחי . 1 עיין תוס ' לקמן ו , ב ד " ה מי וירושלמי א , א ( יח , ד ) : ,, תמן תנינן שהמבוי לחצירות" וכוי . הדק " _ס אות ק מביא שבדפוס שאלוניקי ובאו " ז ס . קי ו . 0 קיט הגירסה היא : ,, דאמר רב " , וכ " ה גם בכת " י וטיקן ובר " ח . אמנם אע " פ שכ " ה גם במקבילות לקמן , עג , ב ובשבת קל , ב ( ושם ,, רב לטעמיה " ) , אין לקבוע בוודאות שכך צריך להיות גם כאן . אם ה ,, מנא אמינא לה " וכי ' כאן הוא מאביי , אז הגירסה ההיא וודאי נכונה , אביי לקמן עד , א מקשר אותה במחלוקת אמוראים . אבל אם ה מנא אמינא לה " וכוי _" כאן אינו מאביי , אלא מסתמא דגמרא ( ראה הע ' , ( 5 יתכן שלבעל הסתמא הלכה זו היתה ידועה כברייתא . ועיין תוס ' לקמן לח , ב ד " ה אמר . . 2 האם נקטינן " מוסב גם על ובתים וחצרות פתוחין לתוכו " ? השוה ראבי " ה הלכות " " עירובין ם . שעט ח " א עמ ' ,, : 400 — 1 ואמר בתלמוד בבלי נמי נקטינן אין מבוי ניתר בלחי או בקורה אא " כ פתוחים לתוכה בתים וחצרות " . . 3 ברש " י ד " ה למאן : " קאמר ליה ר " ה בריה דר " י אליבא דרב הונא רביד . " . לאו דוקא , ר "ה בריה דר " י היה תלמידו של רבא .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר