עירובין

עמוד:ז

בת ששה , ובלבד שלא יהו מצומצמות " ) בשני אופנים . באופן האחד , לפי אביי , חולקים ת " ק ורשב " ג בשאר אמות , מלבד בכלאים , אם הן בנות חמשה או בנות ששה טפחים , לת " ק ,, כל אמות שאמרו חכמים באמה בת ששה " , ולרשב " ג ,, כל אמות שאמרו חכמים בכלאים ( רק בכלאים ) באמה בת ששה " . ובאופן השני , לפי רבא , רשב " ג מפרש את דברי ת " ק ,, ובלבד שלא יהו מכוונות " , שבכלאים האמות צריכות להיות שוחקות , ,, ובלבד שלא יהו מצומצמות " . על שני האופנים יש להקשות . על אופן ראשון יש להקשות את קושית הריטב " א : ,, היכי נקט בלישניה ובלבד " , היה לו לומר ,, כל אמות שאמרו חכמים בכלאים באמת בת ששה מצומצמות " . ועל אופן השני יש להקשות את קושית הגמרא ,, ולימא אמת כלאים לא יצמצם " ( ואם ,, למעוטי אמה יסוד ואמה סובב " , הרי גם הת " ק ממעט אותם , ומשתיקתו של רשב " ג היינו יודעים שמסכים להם ) . בעיקר קשה , שמן הלשון ,, כל אמות שאמרו חכמים בכלאים בת ששה , ובלבד שלא יהו מצומצמות " משמע , שרשב " ג חולק על מי שאומר אמות כלאים אינן בנות ששה , או על מי שאומר אינן מצומצמות , אבל לא על מי שאומר ,, כל אמות שאמרו חכמים באמה בת ששה " . בראשונה חשבתי שהמלה בכלאים " בדברי רשב " ג נתווספה אח " כ בהשפעת " דברי אביי משמיה דרב נחמן , שרק אמת כלאים באמה בת ששה ( ואם תאמר למה לא נתווספה גם בדברי הת " ק ? י " ל שהמוסיף הסתפק בהוספת מלה זו בדברי תנא אחד , ובחר לו את רשב " ג אולי משום שסבר המוסיף הלכה כרשב " ג גם בברייתא . יתכן גם שהמוסיף הכיר רק את דברי רשב " ג , ומקושית מיתיבי אנו רואים שלא בכל בתי המדרשות נשנו יחד דברי ת " ק ודברי רשב " ג ) . 6 בלא המלה כלאים " בדברי רשב " ג הפירוש בברייתא הוא פשוט , ת " ק אמר ,, כל " אמות שאמרו חכמים וכוי ובלבד שלא יהו מכוונות " ( או שוחקות או עצבות ) , ורשב " ג אומר ,, כל אמות שאמרו חכמים וכוי ובלבד שלא יהו מצומצמות " , ואין לו לרשב " ג אמות עצבות . אך ייראתי לומר כן הואיל ולא מצאתי שאין גורסים ברשב " ג את המלה ,, כלאים " . אח " כ התבוננתי וראיתי , שבמשנה כלים יז , י אומר ר ' מאיר : ,, כל האמות היו בינוניות ( ששה טפחים ) , חוץ ממזבח הזהב והקרן והסובב והיסוד " , ואילו בתוספתא כלים ב " מ ו , יג הוא אומר : ,, כל המדות שאמרו חכמים בכרם , כגון חרבן הכרם ומחול הכרם וכר כולן באמה של ששה טפחים , חוץ ממזבח הזהב והקרן והסובב והיסוד " וכרי . ר ' מאיר משתמש איפוא באמת כלאים כשם נרדף לכל אמות שאמרו חכמים ( חוץ ממזבח הזהב , והקרן והסובב והיסוד ) . א " כ אין צורך לומר שהמלה בכלאים " בדברי רשב " ג נתווספה אח " כ , אלא " . 5 תירוצו של הריטב " א מתאים יותר לנוסחו ,, לא יהו מצומצמות " , ע « ש . ועיין גם גאון יעקב ד " ה ובלבד . . 6 עיין הערה . 4 . 7 כך היא הגירסה ברב ניסים גאון כאן ובספר חסידים ס . תרצב , מהדורת ר " י וויסטינעצקי , עמ ' . 180 ראה תוספת ראשונים ח " ג עמ ' . 54 — 5

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר