|
עמוד:א
עירובין [ ב . ] מבוי שהוא גבוה למעלה מעשרים אמה ימעט ! רי " א אינו צריך והרחב מעשר אמות ימעט ואם יש לו צורת הפתח אע " פ שהוא רחב מעשר אמות אין צריך למעט ,,. אר " י א " ר חכמים לא למדוה אלא מפתחו של היכל ור _" י לא למדה אלא מפתחו של אולם דתנן ... ושניהם מקרא אחד דרשו ... דכתיב אל פתח אולם הבית _rtn והא כי כתיב האי במשכן כתיב אשכחן משכן דאיקרי מקדש ... דאי לא תימא הכי הא דאמר ר " י א "ש שלמים ששחטן קודם פתיחת דלתות ההיכל _פםולין שנאמר ושחטו פתח אהל מועד בזמן שפתוחין ... והא כי כתיב ההיא במשכן כתיב ... _ ור " י מפתחו של אולם גמר והתנן והרחב מעשר אמות ימעט ולא פליג ר "י אמר אביי פליג בברייתא 3 דתניא והרחב מי ' אמות ימעט רי " א אינו צריך למעט וליפלוג במתני ' פליג בגובהה וה " ה לרחבה ... והתניא ... מתני ליה רב יהודה בר רב קמיה דרב אינו צריך למעט וא " ל אתנייה צריך למעט . מן הסדר במשנה יוצא לכאורה שר ' יהודה חולק על הרישא מבוי שהוא גבוה " מעשרים אמה " , ולא על הסיפא ,, והרחב מעשר אמות ימעט " . שכן אם חולק גם על הסיפא , דבריו היו צריכים להיות מסודרים אחרי הסיפא . אבל בברייתא , הובאה בגמרא כאן , נאמר בפירוש שר ' יהודה חולק גם על הסיפא ( ,, והרחב מי ' אמות ימעט . ר ' יהודה אומר אינו צריך למעט " ) . א " כ צ " ל שהמשנה והברייתא חולקות בדעת ר ' יהודה . אלא שכבר אמרנו בכמה מקומות 5 ש מסדר המשנה בחר לו והביא מן התנא _" . 1 ראה תוס ' בשם הר " י מאורלינש . אך גם מסכת _גיטין , למשל , מתחילה עם ran r גט ממד " ד . " לפני שקובעת ( ב , ג ) כיצד כותבים גט , וכן מסכת ב " מ מתחילה עם ,, שנים אוחזין בטלית " לפני ,, אלו מציאות שלו " ועוד . ראה שארית יוסף , נתיב המשנה , עמ' 20 ד " ה קדימת החיוב . . 2 בתוס ' : ,, זה הפסוק אינו בשום מקום " . ראה הגהות ר " צ חיות , והיה לו לציין לתוס ' שבת נה , ב ( וגליון הש '' ס שם ) , ויש להומיף . וראה גם יד דוד מו " ק ט , א . . * 2 בתוס ' סד " ה ואיבעית : ,, וגם רב אשי שסידר הש " ס הביא למעלה ולכתף השנית " , מזהים את הסתם עם רבי אשי . ראה מ " ש ביומא עמ ' קט סוף הע ' . 2 . 3 עיין תוס ' , רשב " א וריטב " א . והשוה גליון הש " ס , מרומי שדה ויד דוד . התוסי חשבו , כנראה , שרב אחי אמר מה שאמר כהמשך לדברי אביי , שאמר שם מקודם : ,, תנא ופו "' . . 4 ראה הגהות ר ' מתתיהו שטראשון . . 5 ראה מ " ש בביצה עמ ' שנד — ה , ושבת עו , א , ועוד . אבל עיין גם , למשל , קידושין מט , א
|
|