דבר העורכת טכנולוגיה כמנוף לשינויים בהוראה ובלמידה

עמוד:11

השער השני מציג הזדמנויות להוראה ולמידה בסביבות חדשניות וכולל ארבעה פרקים . בפרק השביעי , " שילוב מנגנוני משחק בהוראה : גם קורס יכול להיות משחק " , מציג דודי פלס כיצד להפיק תועלת מיישום עקרונות העיצוב העומדים בבסיס משחקי המחשב להוראה . בשנים האחרונות ניתן לראות שימושים בידע שנצבר בתחום עיצוב המשחקים גם מחוץ לעולם המשחק . לתופעה זו קוראים " התמשחקות " או " משחוק " ( . ( gamification מן הפרק עולה שהיכרות עם עולם עיצוב המשחקים מקנה למורים כלים חדשים להתמודד עם תפקידם , וללא ספק עשויה לשפר את היכולת של התלמידים והמורים ללמוד וללמד בהנאה . בפרק השמיני , " העצמת חוויית הלמידה תוך כדי פעולה בעולמות וירטואליים״ , בוחנים מיקי קריץ ומירי שינפלד כיצד סטודנטים מתרבויות שונות שנחשפו לסביבות למידה תלת - ממדיות וירטואליות ( second life ) בוחרים ומעצבים את מראה האווטאר שלהם ( דמות אלקטרונית שמייצגת את המשתמש המפעיל אותה ) , כמו גם כיצד סטודנטים אלה מעריכים את הלמידה בסביבה זו . ממצאי המחקר מעלים כי הסטודנטים בכל התרבויות בחרו ועיצבו אווטארים שדומים להם , כלומר שהסביבות הווירטואליות אינן מטשטשות הבדלים תרבותיים , וכן ששימוש בייצוג וירטואלי כמו אווטאר מסייע לסטודנטים באינטראקציה עם אחרים ותורם להעצמת חוויות הלמידה וליכולות המקוונות ללמידה שיתופית . בשני הפרקים הבאים , דלית לוי ושרה שרירא חושפות את הקורא לעולם של סביבות הוראה ולמידה מקוונות , פתוחות ורבות משתתפים . בפרק התשיעי , " הוראה ולמידה בסביבות מפר " ש ( - ( MOOC סביבות מקוונות , פתוחות ורבות שותפים " הן מציגות את מאפייניה של סביבת מפר " ש כמודל פדגוגי חדשני הפורץ את גבולות מערכת ניהול הלמידה המסורתית . ההתפתחות של סביבות מפר " ש בעולם מוצגת בפרק כמהלך דו - נתיבי : הנתיב הקונקטיביסטי ( קישורנות ) מציע בנייה של יכולת ליצור רשתות של קישורים ולהשתמש בהן , ונתיב אחר מציע סביבות הפונות להמוני לומדים ומאפשרות להם גישה פתוחה לקורסים , גם אם אינם חובשים את ספסל הלימודים כסטודנטים רשומים . בשני הנתיבים סביבת מפר " ש מוחקת את הגבולות בין המוסד החינוכי ובין העולם שמחוצה לו . משינוי זה נגזרות שאלות בדבר ההקשר הארגוני שבו ניתן ליישם סביבת מפר " ש , וההשלכות הנלוות לשילוב בין פדגוגיה לטכנולוגיה . בפרק העשירי והאחרון , " נרטיבים של חדשנות משבשת : הפלגה לעבר היישום של סביבות מפר " ש ( , " ( MOOC שרירא ולוי חושפות את עיקרי התפיסות

מכללת סמינר הקיבוצים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר