דבר העורכת טכנולוגיה כמנוף לשינויים בהוראה ובלמידה

עמוד:10

קידום הלמידה . מהממצאים עולה שהעצמת המורה באמצעות סביבת למידה עתירת טכנולוגיות חדישות משביחה אינטראקציות מורה - תלמיד - מחשב . בפרק הרביעי , " הקשר בין חשיבה , עמדות ופעילות של סטודנטים בסביבה מתוקשבת " , בודקות ריקי רימור , עינת רוזנר ורבקה ודמני אם ובאיזו מידה יש קשר בין פעילות , עמדות וחשיבה מטא - קוגניטיבית של סטודנטים במסגרת למידה בקורס מתוקשב . הזיקה שנמצאה בין עמדות ופעילות לחשיבה המטא - קוגניטיבית יכולה להעיד על תרומתם הפוטנציאלית של קורסים אקדמיים מתוקשבים ללמידה ולחשיבה . בעוד מחקרים שונים הבודקים את הקשר בין השתתפות בפורום ובין עמדות הסטודנטים והישגיהם אינם מרבים לבדוק את הקשר בין משתנים אלה לחשיבה מטא - קוגניטיבית . הייחודיות במחקר זה היא בשילוב של אפיון וניתוח החשיבה המטא - קוגניטיבית עם בדיקת עמדות ופעילות של סטודנטים המשתתפים בקורס מתוקשב . בפרק החמישי , " יישומים פדגוגיים של כלים טכנולוגיים בהוראה " , סוקרת תמי זייפרט שילוב של כלים טכנולוגיים בהכשרה להוראה , בדגש על יישום פדגוגיה חברתית קונסטרוקטיביסטית . במאמר זה מוצגות האפשרויות הפדגוגיות של כלים טכנולוגיים , כמו גם דוגמאות לשימושים שנעשו בתהליך היישום בהוראת מקצועות שונים . השיקולים הפדגוגיים בבחירת הכלים מוצגים ונידונים בזיקה למשימות השונות . הפרק מציג דרך הוראה המובילה לאינטראקציה ולעבודה שיתופית , משלבת הערכת מורה , הערכה עצמית והערכת עמיתים ומקדמת תחושת שייכות לקבוצה בסביבת למידה מקוונת . בפרק השישי , : TPACK " הצעת בסיס לידע בפדגוגיה ספרתית " , מתייחס יהושפט גבעון למונח " פדגוגיה ספרתית " כאל כלל ההתנסויות וההתמודדויות בשילוב מכשירים ספרתיים ( כמו מחשב ) בתהליכי הוראה ולמידה . לדידו , TPACK ( Technology , Pedagogy and Content Knowledge ) מבוסס על המשותף לשלושה גופי ידע : ידע טכנולוגי , ידע פדגוגי וידע התוכן של ההוראה . המשותף לכל הגישות המדווחות בפרק הוא ש - TPACK אינו נתפס בשדה כמתווה להגדרת תוכן נלמד , כמו ידע מדעי או ידע טכנולוגי , אלא רק כיכולת אישית , המתפתחת על ידי מורים ותלמידים מתוך התנסות אישית ושימוש נבון בטכנולוגיה חדשה . גבעון שואל אם מלבד פיתוחן וליקוטן של הידיעות האישיות נוכל ליצור גם ידע ציבורי הרלוונטי לפדגוגיה הספרתית . לדעתו , היחידים שיכולים להתחיל ביצירת ידע זה , ליישם אותו , לפתח דרכים שונות להפצתו וללמד כיצד ליישם אותו הם מי ששואפים לתפקד כחברים פעילים בקהילת הידע של " טכנולוגיה בחינוך " .

מכללת סמינר הקיבוצים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר