דבר העורכת טכנולוגיה כמנוף לשינויים בהוראה ובלמידה

עמוד:9

והפיתוח באקדמיה ובמכללות להכשרת מורים , שיש להם עניין בגישור הפערים הקיימים בין תהליכי ההוראה והלמידה הקיימים בבתי הספר ובמערכות החינוך לבין החיים הממשיים בחברת הידע . מה בספר ? בספר שני שערים המתמקדים ביחסי הגומלין שבין למידה , הוראה ותקשוב . השער הראשון מציג מודלים יישומיים של למידה והוראה וכולל שישה פרקים . בפרק הראשון , " כיצד שותפים מגיעים להסכמה ? למידה שיתופית מקוונת ודרכי הערכתה " , בוחנים ריקי רימור ויגאל רוזן דפוסי אינטראקציה המתפתחים בתהליך למידה שיתופית של מסדי נתונים מקוונים בסביבת גוגל ( Google . ( Docs מטרת מחקרם היא לעקוב אחר המהלך החברתי שבאמצעותו השותפים מגיעים להסכמה ובונים ידע קבוצתי , ולאפיין את האינטראקציות החברתיות המובילות את הלומדים להסכמה בסביבה המקוונת . ממצאי המחקר מעלים כי למידה במסדי נתונים שיתופיים תורמת להתפתחות דפוסי אינטראקציה מורכבים המזמנים תהליך הנמקתי מעמיק . בפרק השני , " קשרי מכללה - שדה : סטודנטים מתכננים ומפעילים תכניות חינוכיות לשימוש נבון ברשת בבתי ספר " , בוחנות אורית צייכנר , רבקה ודמני ואורלי מלמד גישות חינוכיות להוראת שימוש נבון ברשת , על בסיס מחקר בהשתתפות 180 סטודנטים שלמדו במכללה להכשרת מורים . סטודנטים אלה עתידים להיות סוכני השינוי בבתי הספר בכל האמור בשימושים ברשת . החינוך לשימוש נבון ברשת מעצים את התלמידים ומעודד אותם למצות את הפוטנציאל הטמון בהם ללמידה , להתפתחות אישית , להשתתפות אזרחית , לתקשורת חברתית וליצירה , וכן לפתח מודעות לסיכונים ברשת ולדרכי ההתמודדות עמם . ממצאי המחקר פותחים צוהר להבנת התנסויותיהם של הסטודנטים ומסייעים בפיתוח תכניות חינוכיות העשויות לשפר את יכולותיהם כמורים לעתיד ואת יכולתם של תלמידיהם לעשות שימוש נבון ומושכל ברשת . בפרק השלישי , " הערכה לשם למידה ( הל״ל ) בלתי פורמלית בסביבה ממוחשבת " , מתארים רינת שחף - ברזילי ודובי וייס מחקר פעולה שנערך בבית ספר יסודי והתמקד באינטראקציות מורה - תלמיד - מחשב בשיעורי מתמטיקה בכיתות מבוססות מחשב . המאמר מציג את המודל שפותח להערכה מעצבת בשיח כיתה . שיח השיעור מתאפיין במעגלי הערכה לשם למידה ( הל " ל ) חוזרים ונשנים , המתבססים על הצפת ההבנות של התלמידים , תגובות התלמידים , אבחון המבוסס על מערכת ממוחשבת של ההבנות ושימוש במידע ההערכתי לצורך

מכללת סמינר הקיבוצים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר