דבר העורכת טכנולוגיה כמנוף לשינויים בהוראה ובלמידה

עמוד:7

דבר העורכת טכנולוגיה כמנוף לשינויים בהוראה ובלמידה רבקה ודמני לטכנולוגיות המידע , לתקשורת הדיגיטלית ולרשתות החברתיות הזמינות בכל מקום יש השפעה ניכרת על ההתנהגות , במיוחד על התנהגותם של צעירים השולטים בהן היטב . אמצעי מדיה מגוונים אלו מאפשרים פיתוח רשתות של קשרים חברתיים שמזמנות למידה חברתית פעילה ומשתפת ( Dede , 2009 ; . ( O ׳ Hara , Pritchard , Huang , & Pella , 2013 אמנם בתי הספר ברובם מאובזרים בטכנולוגיות חדישות , אך בכל זאת יש פער בין העולם המהותי של הצעירים בתוך המרחב הדיגיטלי לבין העולם הבלתי רלוונטי שצעירים חווים במרחב הבית ספרי ( . ( Benade , 2017 קיימות גם עדויות לכך שיחסם של המורים לטכנולוגיות החדישות הוא שטחי ומסורתי - שמרני ( . ( Groff , 2013 ; Scardamalia & Bereiter , 2008 מורים רבים משתמשים בטכנולוגיה בשיטות לינאריות וסמכותיות המעמידות במרכז את המורה , ומתעלמים מהצורך ליצור שינוי אמיתי בדרכי ההוראה בכיתות - מהוראה המתמקדת במורה להוראה המתמקדת בתלמיד ( Clarke - Midura & . ( Dede , 2010 אם כן , במקרים רבים השימוש בטכנולוגיה אינו גורם למורים לבחון מחדש את תהליכי ההוראה והלמידה ולשנותם או לנצל את ההזדמנויות החדשות שהכלים הטכנולוגיים מזמנים ( ודמני , . ( 2017 , 2012 שלושה רבדים של טכנולוגיות חדישות מחייבים שינוי פרדיגמטי בהתייחסות לשילוב ולהטמעה של טכנולוגיה בתהליכי הלמידה וההוראה : רשתות חברתיות , מציאות אלטרנטיבית וטכנולוגיות ניידות . רשתות חברתיות כמו פייסבוק , טוויטר , אינסטגרם , פינטרסט ועוד גרמו לשינוי תרבותי ומציעות הזדמנות חדשה לבחון מושגים כמו " שיתופיות " ו " תקשורת " . אין פלא שתנועות מחאה חברתיות צומחות בכל העולם דווקא בעידן הנוכחי . עצם היכולת של כל אדם להיות חלק מתנועה חברתית , לתרום לטובת הכלל , להיות מודע למתרחש סביבו ולקבל על עצמו אחריות לשינוי מובילה בהכרח לצורך בבחינת המעורבות שלו בסביבותיו , ובכללן בסביבות הלמידה שהוא משתייך אליהן . רשתות חברתיות , התפתחויות של קהילות לומדים , בניית מאגרים משותפים - כל אלה מחייבים בחינה מחודשת של תפקידים ושל תחומי אחריות .

מכללת סמינר הקיבוצים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר