|
עמוד:11
במבנה מרוחק מכל יישוב , מתוך מתן שירותי קיום בלבד , אוכל וכסות , בטענה שזו הסביבה המתאימה ביותר לפרט עם המוגבלות . המודל הרפואי שינה באופן קיצוני את התפיסה לגבי מהות הטיפול , מסיעוד לריפוי הנכות שנתפסה כמחלה . חל מעבר מסיעוד להוראה , אימון וטיפול ממוקד בריפוי הליקוי . זאת כדי להפוך את הפרט ל " נורמלי " ככל האפשר , כך שיוכל לחיות בקהילה באופן עצמאי ולהיות משולב בה כאדם שמתנהג " כמו כולם " . כיום מתגבשת תפיסה שונה , שאינה מתמקדת בניסיון לריפוי כהישג האולטימטיבי של החינוך , אלא מכירה במגבלות שהנכות מציבה לפרט ומחנכת להתמודדות יעילה עם המוגבלות ולקבלת הפרט כפי שהוא , גם אם אינו " נורמטיבי " . בעידן ההגמוניה של המודל הרפואי גובשו מסגרות טיפוליות מיוחדות לפי הגדרות רפואיות של לקויות . נפתחו בתי ספר מיוחדים רבים , ובראשית הדרך הוצגו הישגים רבים של ההוראה הישירה הממוקדת בתיקון ובריפוי של נכויות שונות . הקושי התעורר במחצית המאה ה - , 20 עם המעבר לחיים בקהילה . הסתבר שבוגרי המערכת החינוכית שפעלה לפי ההגמוניה של הפרדיגמה הרפואית , לא היו בעלי יכולות להתמודד עם המורכבות של חיים בקהילה ובמקום להיות משולבים בה , חוו בידוד ובדידות . בשלב זה עלו תהיות לגבי מהות השילוב והדרכים להכנה של ילדים עם מוגבלות לחיים חברתיים בקהילה . הטיעון הקיצוני בתפיסת עולם זו לגבי מוגבלות הוא שלכל ילד ולכל פרט יש " צרכים מיוחדים " משלו , ולכן אין שוני בין הפרט עם המוגבלות לבין פרט שלפי התבחינים הרפואיים או האדמיניסטרטיביים למיון נכויות אמנם אינו נחשב כמתמודד עם מוגבלות , אך גם הוא נתקל בקשיים בבית הספר או בקהילה . באותה עת החלו לעלות שאלות כגון : האם יש בכלל מקום לחינוך מיוחד ? אם כן , מה תפקידו ? האם ראוי לדבר על " שילוב " או אף על חלוקה של תלמידים לנורמטיביים לעומת כאלה שיש להם " צרכים מיוחדים " ? ( . ( Ainscow , 1999 גם השימוש במונח " שילוב " עבר שינויים בעקבות המעבר מהפרדיגמה הרפואית לפרדיגמה החינוכית - הומניסטית . מבחינה היסטורית הופיע תחילה המונח " שילוב " – אינטגרציה . השימוש במושג זה התקבל בד בבד עם השתרשות עקרון הנורמליזציה בשנות השמונים של המאה ה - 20 ביחס לזכויותיהם של ילדים ובוגרים עם מוגבלות לחיות " חיים נורמליים " . הדרישה הייתה שאנשים שיש להם לקויות כאלה ואחרות , יהיו זכאים בילדותם להתגורר בבית הוריהם , לקבל חינוך ציבורי לפי צורכיהם וליהנות משירותים חברתיים הניתנים לכלל האזרחים , כגון טיפולים פרא - רפואיים ורפואיים , וכן משירותי רווחה סוציאלית . בוגרים יהיו
|
|