|
עמוד:10
ביותר ומספר רב ביותר של מאמרים ומחקרים עוסקים בנושא של עמדות כלפי שילוב , הערכת פרויקטים של שילוב , הכנת מורים לשילוב והצלחת השילוב מבחינה אקדמית , חברתית ואישית . עם זאת , דיימונד ( שם ) מציין כי מחקרים מעטים בלבד מציעים אסטרטגיות כוללניות להערכת תכניות שילוב בבתי ספר . מרבית המחקרים מתמקדים במרכיבים ספציפיים בחינוך המשלב , כגון הישגים במקצועות לימודיים בעקבות הפעלת הוראה שיתופית , או שילוב חברתי בפעילויות בית הספר , ואינם מביאים את התפיסה המגובשת של בית הספר הנחקר לגבי מהות השילוב והעקרונות שהוא מיושם לפיהם . המחבר טוען כי ההישגים נבדקו רק על סמך שינויים בתפקוד נקודתי , ולא לאור תבחינים הנעוצים בתפיסת עולם מסוימת . על כן יש לבחון בביקורתיות את ההכללות לגבי יעילות , תרומה , מגבלות וחסרונות שעולות ממחקרים לגבי השילוב . אי לכך , ההקדמה לספר הנוכחי תתמקד בניסיון להציע תפיסת עולם מגובשת שניתן להגדיר לפיה מהי מהות השילוב ומהם העקרונות שיש להשתית עליהם את הפעלת השילוב . בהתאם לכך נציע קני מידה להערכת הצלחת השילוב . מסגרת תאורטית זו תאפשר להבין גם את התרומה המיוחדת של כל אחד מהמחקרים המופיעים בפרקי הספר להבנת השילוב . כבר בשנת 1992 פורסם מאמר בכתב העת סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום , שבו הוגדרו שלוש גישות לגבי האדם עם המוגבלות , שגובשו במהלך ההיסטוריה למודלים חברתיים של התייחסות לקשר בין הפרט עם המוגבלות לבין הקהילה הנורמטיבית : ( א ) המודל הסיעודי – מבחינה היסטורית זהו המודל הראשון שהופיע . הוא מושתת במידה רבה על תפיסת האדם - הפרט שהייתה מקובלת בימי הביניים , אז שלטה האמונה הדתית שדגלה בחסד וברחמים מצד אחד ובתפיסת המוגבלות כעונש משמים על חטאים מצד שני ; ( ב ) המודל הרפואי - המדעי – מודל זה התגבש בעיקר בעקבות המהפכה התעשייתית של המאה ה - . 19 הדגש היה על כך שיש לנסות לרפא את הנכות שהפרט " סובל " ממנה ; ( ג ) המודל החינוכי - ההומניסטי – מודל זה החל להתגבש במחצית השנייה של המאה ה - 20 והוא משקף את התפיסה הדוגלת במתן זכויות אזרח מלאות לאנשים עם מוגבלות , על בסיס ראייתם כשווי ערך לכל אזרח אחר ( רייטר ועזגד , . ( Reiter , 2008 ; 1992 שלושת המודלים האלה מהווים תשתית ערכית להקמת מערכות של עזרה , תמיכה , חינוך וטיפול באנשים עם מוגבלות ובמשפחותיהם . המודל הסיעודי לדוגמה מציע כיתה סגורה תרתי משמע , עם דלת נעולה כשהמפתח בידי המורה ,
|
|