|
עמוד:8
לישיבה " עם " , בבחינת " החבר הכי טוב שלי הוא ... " גם אם הוא משתייך לקבוצה שנתפסת בציבור כנחותה , חריגה , דוחה ? באשר למונח " הכלה " , ניתן לשאול : מה משמעותו ? האם מדובר ביחסי קרבה ואף אינטימיות בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות ? מהו הקו המפריד בין תמיכה ועזרה עניינית שטומנות בחובן " הכלה " אנושית הומניסטית בבחינת יישום הערך של עזרה לכל אדם , לבין יחסים של קרבה ברמה של ידידות אישית ? הדיון בשני המונחים האלה חשוב משום שהם מהווים רציונל לתכניות חינוכיות וטיפוליות המיועדת לילדים ולבוגרים עם מוגבלות וכן מצע למחקרים רבים בנושא הפרט עם המוגבלות ושילובו החברתי . זאת ועוד , חסרונה של תפיסת עולם מגובשת לגבי מהות ה " שילוב " הוא מכשול רציני לשיפוט ולהערכה של מידת ה " הצלחה " של השילוב כפי שהיא נמדדת בהקשר של לומדים עם לקויות במערכת החינוך וכן בהקשר של השתלבות מבוגרים בשוק העבודה ובחיים החברתיים בקהילה . במבוא לספר זה , שעניינו ילדים ובוגרים עם מוגבלות ובני משפחתם , ננסה להתייחס למשותף ולמבחין בין המונחים " שילוב " ו " הכלה" ולבסוף נדון בשאלה אם שילובם או הכלתם של אנשים עם מוגבלות צריכים להביא לביטול הצורך בשימוש במונחים אלה , דהיינו ל " הכחדתם " מהמציאות היומיומית הציבורית והמקצועית . רקע היסטורי והצגת המסגרת התאורטית המושג של השתלבות תלמידים עם לקויות במערכת החינוך הרגילה התרחב בעידן האחרון לתפיסה חובקת עולם ( רייטר , 2007 א ) . אמנם שאלת היתרונות של השילוב ממשיכה להיות נושא להתדיינות , אך בפועל , בכל העולם יותר ויותר תלמידים עם לקויות לומדים בבתי הספר שאינם מוגדרים כבתי ספר של החינוך המיוחד . גם בישראל ניכרת מגמה דומה . בשנת הלימודים תשע " ג נמנו במדינת ישראל קרוב ל - 200 , 000 ילדים עם צרכים מיוחדים בגיל חינוך חובה , שהם כ - % 10 מכלל התלמידים במערכת החינוך בשנה זו . כמעט שני שלישים מהם ( 59 . 8 % ) למדו בשילוב בחינוך הרגיל ; קצת יותר מחמישית ( 21 . 9 % ) למדו בכיתות מיוחדות בבתי הספר הרגילים וקצת יותר משישית ( 18 . 3 % ) למדו בבתי ספר ובגני ילדים מיוחדים ( אבישר , . ( 2015 בשנה זו פעלו בפיקוח משרד החינוך 1 , 010 גני חינוך מיוחד ו - 276 בתי ספר לחינוך מיוחד , כולל בתי ספר בבתי חולים , חטיבות עמלניות ובתי ספר שפועלים בתוך מעונות פנימייה ( אבישר ואנטין , ; 2014 וראו גם באתר אגף חינוך מיוחד , . ( www . education . gov . il / special
|
|