|
עמוד:13
פרק ראשון על מערכות חינוך לגיל הרך בישראל ועל תפקיד הגננת / מנהלת הגן מרים מבורך פרק זה אמור למפות את מערכות החינוך לגיל הרך ולהציג את המאפיינים הייחודיים של תפקיד הגננת . הכרת המאפיינים הללו מאפשרת להבין את הצרכים בהכשרה ובהדרכה , את התחומים השונים שהגננת מתמודדת עמם בעבודתה החינוכית היום - יומית , את האתגרים הניצבים בפניה , את הקשיים המתעוררים בעבודתה ואת התהליכים המתרחשים באינטראקציה בינה ובין הגופים שהיא בקשר עמם . המערכת הארגונית הכוללת את מוסדות החינוך לילדים מגיל שלוש עד שש במדינת ישראל היא האגף לחינוך קדם - יסודי במשרד החינוך . על המסגרת הארגונית של גן הילדים נכתבו בשנים אחרונות כמה סקירות מקיפות בנושאים אלה : המבנה הארגוני בהיבט המקומי של מדינת ישראל בהשוואה להיבט זה בעולם ( מבורך , (; 2008 ההיסטוריה של התפתחות גן הילדים בארץ ישראל במאה השנים האחרונות , לאור התמורות שחלו בתפיסות החינוכיות באשר לתפקידו של גן הילדים בהתאם לאירועים ההיסטוריים , ואפיוניהן לאור התאוריות הפילוסופיות והחברתיות שמהן הוא צמח והושפע ( סנפיר , סיטון ורוסו - צימט , (; 2012 בחינת תפקידה של הגננת בהיבט הארגוני ( אייזנברג ואופלטקה , (; 2008 בחינת עולמה של הגננת מנקודת מבטה ובחינת יחסי הגומלין שהיא מקיימת עם סביבתה המורכבת ( גנץ - אלוני , (; 2003 סקירה של סוגי המסגרות החינוכיות הקיימות בישראל לאור נתונים של מחקרים רבי משתתפים בעולם ( מבורך , (; 2008 תפיסת התפקיד של הגננת ומקורות התמיכה שלה ( אייזנברג ואופלטקה , . ( 2008 כיום קיימות כמה וכמה מסגרות ארגוניות חינוכיות בעבור ילדים צעירים עד גיל שמונה , גיל אשר במסגרות הבין - לאומיות נחשב עדיין לגיל הרך ( מבורך , , ( 2008 ואלה הן : גן ילדים אוטונומי , אשכול גנים , אשכול רב - מבני או מרחבי , חטיבה צעירה שהיא חלק מבית הספר ומעון המהווה מסגרת נפרדת לילדים בני חודשים אחדים ועד ארבע שנים . כמו כן קיים גן הילדים הקיבוצי שהוא
|
|