|
עמוד:9
גננות המנהלות כיתות גן ) מובילות צוות ומחברות את הגן אל הקהילה שבה הוא ממוקם , ובכך הן הופכות למנהיגות חינוכיות , אף שאינן מודעות למעמדן ולהשפעתן הרבה על הקהילה , מלבד השפעתן על ילדי הגן . בתכנית לתואר שני הקפדנו על אופי מחקרי של עבודות הגמר , כחלק מן ההתפתחות האקדמית והמקצועית האישית של הסטודנטיות המשתתפות בתכנית . לימודי המחקר על מגוון הסוגות ( ז ' נרים ) שלו מהווים מרכיב חשוב בתכנית ובסיס לעבודות הגמר לתואר השני . בכך תרמנו לבניית תשתית המאפשרת למוסמכות התכנית להמשיך ולחקור את עבודתן היום - יומית ולחשוף דרכים חדשות להובלת שינוי במערכות הגיל הרך , זאת על סמך נתונים מחקריים . בספר זה מובאות עבודות של הסטודנטיות על הנושאים המעניינים אותן , בהיבטים השונים של בחינת המנהיגות בגיל הרך בקרב המחנכות בגיל זה , הסייעות , ההורים ואף הילדים . ריבוי נושאים אלה , הנובעים מן העולם המקצועי האישי של הסטודנטיות שהיו כבר לגננות מוסמכות , יוצר מגוון ומאפשר לקורא להקיף היבטים רבים של מערכת הגיל הרך בישראל . כאמור , ספר זה מתבסס על מבחר עבודות גמר בנושא מנהיגות בגיל זה בסוגות מחקר שונות , כולן בהנחיית עורכת הספר , וחלקן ( שעניינן המחקר הכמותי ) בשיתוף פרופסור יצחק גילת . כל הסטודנטיות נתנו את הסכמתן המלאה לשילוב עבודותיהן בפרקי הספר , לעריכתן ולהתאמתן למבנה שלו . כל אחד מכותבי הפרקים התבסס על העבודה המקורית , אולם היה חופשי לשנות ולהוסיף לפי הצורך מקורות מעודכנים , עיבודים סטטיסטיים מתקדמים , ניתוח איכותני מזווית נוספת וארגון מחדש של עבודת המחקר שהייתה כתובה במבנה ובניסוח של עבודת גמר . קראנו את כל פרקי הספר המחקריים והערנו הערות . רק הכותבת של הפרק השלישי , אילנית אביים , מוסמכת התכנית , התאימה בעצמה את עבודת הגמר שלה למבנה הספר . הספר מחולק לשני שערים שהם מעין מראה דו - צדדית המבטאת שני ממדים המשלימים זה את זה , ועל ידי כך מאפשרים לקורא להכיר את עולם המנהיגות בגיל הרך מזוויות שונות – זו הפנימית , המציגה את ההתבוננות של הגננות עצמן על מנהיגותן , וזו החיצונית , המשקפת את מנהיגותה של הגננת בעיני שותפיה לתפקיד . הפרק האחרון , המתאר ילדים , מבטא את שני הממדים הללו – כיצד הילדים רואים את הילד המנהיג וכיצד הלה מבטא את מנהיגותו תוך כדי פעולה . כל פרקי הספר המתארים מחקרים מתבססים על מערכת גן הילדים ועל תפקידי הגננת ( קרי המחנכת , מנהלת הגן או המורה ) . אי לכך בחרנו להציג בפרק הראשון את
|
|