מבוא

עמוד:8

קבוצה של מרצים , פיתחנו את תכנית התואר השני לגיל הרך , תכנית שעמדתי בראשה מיומה הראשון . כאמור , הראייה הארגונית והניהולית שלי הייתה רחבה יותר מאשר זו של ניהול גן ילדים בודד , ומכאן צמחה היכולת שלי להכיר את המורכבות של המהלך החינוכי - פדגוגי והניהולי - ארגוני ואת המחקר המעודכן בנושא מוסדות חינוך בגיל הרך והשפעתם על גורל הילד לאורך שנים . נוסף לכך הכרתי מחקרי אורך שנעשו באנגליה למשל ( , ( Sure Start , 2004 שבהם נבדקו בין השאר מנהלות של המסגרות לגיל הרך , ונמצא בהם כי במקום שבו למנהלת הייתה הכשרה אקדמית בניהול , נרשמה הצלחה גדולה יותר בהישגי הילדים לאורך שנים . כל אלה היו המקור לרעיון של פיתוח התכנית שלנו ללימודי תואר שני . כך נפתחה , באישור המל " ג ( המועצה להשכלה גבוהה ) , תכנית לתואר שני המשלבת נתיב מתקדם בתחום ההתפתחותי , נתיב של ניהול וארגון מערכת חינוכית בגיל הרך ונתיב של מנהיגות חינוכית בגיל הרך . מסלול ייחודי כזה לא היה קיים בארץ בתכניות של הגיל הרך לתארים מתקדמים . עם הפעלת התכנית התברר כי השילוב עונה באופן מיטבי על הצרכים של הסטודנטיות כמחנכות מנוסות השואפות להתקדם פדגוגית וניהולית , שכן במהלך שנות הלימוד שלהן הן היו למנהיגות בסביבתן החינוכית המידית ואף מעבר לכך ( . ( Mevorach & Miron , 2011 במסגרת התכנית לימדתי במשך חמש שנים סמינריון בנושא " מנהיגות במערכות חינוך בגיל הרך " והנחיתי עשרות עבודות גמר בנושא זה . מתוך עיסוק אקדמי - יישומי בנושא מצאתי כי המחקר האקדמי בנושא מנהיגות הוא רב מאוד ( , ( Day & Antonakis , 2012 מעט פחות מזה קיים בנושא מנהיגות חינוכית ( אופלטקה , , ( Sternberg , 2005 ; 2007 ואילו בתחום של מנהיגות חינוכית בגיל הרך כמעט שאינו בנמצא . החומר המחקרי בתחום זה עוסק בעיקר במנהיגות חינוכית במוסדות חינוכיים של הילדות המוקדמת , דהיינו במעונות יום ( Rodd , 2013 ) במונחים ישראליים . זאת משום שבמדינות רבות כיתות הגיל הרך הן חלק מבית הספר . לדוגמה , ב - Infant schools באנגליה וכן בבתי ספר הכוללים כיתות לילדים צעירים , אין למורה כל עצמאות ניהולית ופדגוגית ( Lascarides . &( Hinitz , 2000 המבנה של מערך החינוך בגיל הרך בישראל , המורכב בעיקר ממוסדות חינוך קטנים ועצמאיים ( ראו פירוט בפרק , ( 1 מספק למנהלת הגן ( קרי הגננת ) כר נרחב של פעילות ניהולית וארגונית , בנוסף לפעילות החינוכית - פדגוגית שלה . בתפקיד זה , השונה מהותית מתפקידו של המורה בבית הספר , המחנכות בגיל הרך ( קרי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר