|
עמוד:5
מבוא מורים , תלמידים ורשתות חברתיות ברוך שוורץ , חננאל רוזנברג וקריסטה אסטרחן מורים ותלמידים בסביבות משתנות הרשתות החברתיות לא נוצרו מלכתחילה לצורכי חינוך . במובן מסוים ההפך הוא הנכון , שכן החינוך מכוון להכשרת הילד או המתבגר לחייו כאזרח , הכשרה הנעשית על ידי מבוגרים היודעים מראש מהן המטרות שאליהן הם חותרים . לעומת זאת הרשתות החברתיות מציעות מסגרת שבה מתבגרים מבנים את זהותם באופן עצמאי אגב אינטראקציה עם קבוצת השווים , במרחב הנתפס דווקא כמרחב המערער את סמכותם של ההורים והמורים ״המסר המשחרר״ של המרחב הווירטואלי הוא אשר תרם לפופולריות העצומה של הרשתות החברתיות . אולם מתברר כי המציאות שונה . הקשר בין מורים לתלמידים ברשתות חברתיות הוא בבחינת תופעה רחבה , רציפה ומרתקת . מורים רבים ואנשי סגל בבתי הספר התיכוניים ובמוסדות להשכלה גבוהה משתמשים במגוון הרשתות העומדות לרשותם : פייסבוק , טוויטר , ווטסאפ , גוגל פלוס ועוד . יתרה מזו , הקשרים הנוצרים בינם ובין התלמידים חוצים מגזרים וגילים , מתקיימים בשגרה ובחירום ואינם רק נחלתם של מורים צעירים מדור ״הילידים הדיגיטליים״ , כפי שאפשר היה לטעות ולחשוב . עוד מתברר כי לא רק שהתלמידים אינם דוחים ערוץ זה , פעמים רבות הם היוזמים את הקשר . הטכנולוגיה המתפתחת לנגד עינינו הביאה חוקרים ואנשי חינוך לראות באפשרויות הגלומות בה אוטופיה חינוכית הצפויה לשנות את המרחב החינוכי כפי שהכרנו עד כה ( ראו למשל . ( Wegerif , 2013 קשה להתעלם מהאופן שבו הקשר המקוון אכן מתאים לצרכים החדשים של מורים ותלמידים כאחד ומביא למימושם . נראה כי אנו עדים לשינוי חברתי של ממש המתחולל לנגד עינינו . ואולם אליה וקוץ בה : היתכנותו של קשר מקוון בין מורים ותלמידים ברשתות החברתיות , על כל המשתמע מכך , פתחה תיבת פנדורה של סוגיות אתיות ומוסריות , ואלה מעסיקות עד היום הורים , מורים , גורמים משפטיים ומעצבי מדיניות - חינוכית . החשש מפגיעה בפרטיותם של המורים והתלמידים , משחיקה
|
|