מבוא

עמוד:7

מבוא דליה עמנואל - נוי , כרמלה גינת , עירית דיאמנט על פי התפיסה המוצגת בספר זה מנהלת בית ספר היא בראש ובראשונה מנהיגה פדגוגית ; אשת חזון הרואה בבהירות את היעדים החינוכיים שהיא חותרת אליהם בסבך המציאות . בצד זאת היא אשת מעשה , היודעת להפוך חזון לתכנית פעולה ולפעול באופן משימתי , שקול ושיטתי ומתוך רגישות חינוכית וערכית לשם השגת המטרות החינוכיות המכוונות לצמיחה ולהתפתחות של כל המעורבים . הספר מביא מקבץ של סיפורי מקרה מפי מנהלות מכהנות , חדשות ומנוסות , הפועלות בבתי ספר יסודיים . מקרים אלה מייצגים רק חלק משלל הנושאים והסוגיות הפדגוגיות שמנהלים וצוותים מובילים עוסקים בהם בשגרת עבודתם . זהו אפוא לקט מקרים אחד מבין צירופים שונים שאפשר לתאר מתוך עולמם המורכב של בתי ספר . המנהל ההוראתי - פדגוגי כמוביל שינוי המקדם הצלחה תפיסת המנהל ההוראתי - פדגוגי החלה להתגבש במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים , וזאת על בסיס מחקרים קורלטיביים מקיפים שנערכו בסוף שנות התשעים של המאה ה - . 20 ממצאי מחקרים אלה הדגישו את תפקיד המנהל בקידום השיפור באיכותם של תהליכי ההוראה - למידה שמקדמים את ההישגים האקדמיים של התלמידים בבית הספר ( . ( Hopkins & Jackson , 2003 כמו כן הם הדגישו כי מנהלים המתמקדים בבחירת מורים איכותיים ( כאלה שהם בעלי יכולת הוראה גבוהה ומצטיינים בקידום יעדים חינוכיים ברורים , בביסוס תהליכי תמיכה וייעוץ בתחומים פדגוגיים ובהעמקה בתחום הדעת ) , ובד בבד בעיסוק בצורכי הלומדים ובכינון קהילות למידה אשר חותרות לקידום מורים ותלמידים - מנהלים כאלה מצליחים לפתח מנועי הצלחה ושינוי הנדרשים לקידום יעדיו של בית הספר ( . ( Murphy , Elliott , Goldring , & Porter , 2006 פולן ( Fullan , 2011 ) טוען כי ארבעה מנועים חיוניים להצלחתה של המנהלת ההוראתית - פדגוגית לקדם תהליכי שינוי בבית הספר : בניית יכולת ( capacity building ) של מורים ותלמידים , פיתוח איכות קבוצתית , קידום פדגוגי ושינוי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר