בפתח הספר

עמוד:12

על שמו נאמר שבצלאל משמעו " בצל אל היית כי בנית את המשכן " . במקרא נאמר עליו : " וימלא אותו רוח אלהים בחכמה בתבונה ובדעת ובכל מלאכה . ולחשב מחשבות לעשת בזהב ובכסף ובנחשת . ובחרשת אבן למלאת ובחרשת עץ לעשות בכל מלאכת מחשבת " ( שמות לה : לא - לג ) . אבי הרגיע אותי שבצלאל הוא אכן שם משפחתנו , אך במסמכים אפגאניים היו רושמים פלוני בן אלמוני , כך אבא בן מוסא , ומהם הוא הועתק לרישיון העלייה וממנו לניירות רשמיים של ממשלת המנדט , ואבי לא תיקן את השם במסמכים אלה משום כבוד אביו . אשר לכינוי בצל , זהו קיצור של בצלאל , שהיה נהוג בקהילתם . בילדותי לא רווח ביישוב החדש העניין בתולדות משפחת - המוצא . לפי אתוס כור ההיתוך שהיה משותף לרבים , כל בני ישראל הם עם אחד ואין להתייחס למוצא עדתי , ואילו מוצא ספרדי , אם צוין , היה לרוב כמזכרת עוון . אפגאניסתאן ויהודיה גם כן לא עוררו עניין אלא בשנים האחרונות , בעקבות התהפוכות הפוליטיות המרובות שהתרחשו בה והשתלטות הטליבאן עליה . הנה למשל רק בשנים האחרונות פורסמו ספרים המיועדים לציבור הרחב ונוצרו סרטים על - אודותיה . הנודע בספרים אלה שקראתי הוא ' רודף העפיפונים ' ( , 2003 עברית 2004 ) מאת הסופר האפגאני חאלד חוסייני . הספר תורגם לשפות רבות , נפוץ בכשבעה מיליון עותקים , ביניהם כ - 200 , 000 בעברית , ואף נעשה סרט על פיו ; ' אלף שמשות זוהרות ' מאת אותו מחבר ( (; 2007 ויש עוד : ' המסע של פרונה ' ( , 2002 עברית 2005 ) מאת הסופרת הקנדית דבורה אליס ; ' מוכר הספרים מקאבול ' ( עברית 2006 ) מאת הסופרת הנורווגית אוסנה סיירסטאד ; ' בית - הספר ליופי של כאבול ' ( 2008 ) מאת דבורה רודריגז ; ' אבן הסבלנות ' ( עברית 2009 ) מאת הסופר האפגאני עתיק רחימי . ספרים אלו מיוסדים על ניסיון אישי וזכו לתפוצה רחבה . מן הספרים שקדמו לאלה ידוע לי הסרט ' הפרשים ' לפי רומן של הסופר היהודי - צרפתי ג 'וזף קסל . העניין שלי בנידון לא היה אפוא חיפוש ' שורשים ' , אופנה שפשטה מאוחר יותר , תחילה בארצות - הברית בעקבות ספר וסדרת טלוויזיה בשם זה . גם לא היתה לי נוסטלגיה לארץ הולדתי , כיוון שאיני זוכר כמעט מאומה מן החיים בה ואין בכוונתי ליפותם , בדומה לחלק מיהודי ארצות האסלאם , בניגוד לתולדותיהם לאמיתן . כמו ברוב הארצות הללו גם באפגאניסתאן , חרף סובלנותה היחסית כלפי היהודים , הם היו מופלים לרעה , פרט לשנות שלטונו של המלך הרפורמטור אמאן - אללה . לעומת זאת יש לי זיכרונות נעימים מילדותי בירושלים , מבית הורי , ממשפחתי הרחבה ומהקהילה שנמנינו עמה . ואף זו , בתור חבר בתנועת הנוער 'המחנות העולים ' ובצעירותי חבר קיבוץ מנרה הייתי חילוני וסוציאליסט בהשקפתי וצידדתי ברעיון כור ההיתוך , אך לא חדלתי להתעניין בתולדות משפחתי ועדת מוצאי , ולא הפסקתי להרחיב את ידיעותי עליהן ולא ראיתי ניגוד בין התעניינותי זו לאידאולוגיה שלי . מעולם גם לא העלמתי את מוצאי בדומה ללא - מעטים באותן

יד יצחק בן-צבי

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר