מבוא

עמוד:7

לאולם סנט האלים ונשא נאום בזכות האלהתו גם בשמים , שמשמעה חיי נצח בחברת האלים בני האלמוות ומתן תוקף להחלטת הסנט הרומי בדבר קיום פולחנו של קלאודיוס בתור אל . בסוף הלקונה מצויה הסיפא של נאום מפי אל כלשהו העוין את קלאודיוס ומתנגד לבקשתו של הרקולס ( שמו של האל לא השתמר בגלל הלקונה ) . הנאום מלווה בדיון פרוע וצעקני . יופיטר קורא את האלים לסדר ודורש מהם להקפיד על כללי הפרוטוקול . האל יאנוס ( Ianus ) נושא נאום קצר ומביע בו את התנגדותו העקרונית להאלהה , וייתכן שבדבריו הללו יש משום הד להתנגדותם של רומאים שמרנים להתפשטות התופעה של האלהת הקיסרים . גם דיאספיטר ( Diespiter ) מקצר בדבריו , אך בניגוד ליאנוס הוא תומך בבקשה . האלים הללו הם אלים גרוטסקיים : יופיטר אינו נורא הוד כצפוי מאבי האלים ; דיאספיטר הוא אל חמדן , ובתור חלפן זעיר הוא מוכר לנוכרים את האזרחות הרומית ; את האל הקדמון יאנוס אמנם מזכה סנקא בתואר הכבוד ׳אבינו׳ , אך אין הוא רואה בו אלא ׳ברנש׳ ( . ( homo בחבורת אלים נלעגת זו היה קלאודיוס מרגיש ׳בבית׳ אילולא נשא אוגוסטוס , שהצטרף זה לא כבר לסנט האלים ולעומתם אומר הוד וכובד ראש , את נאום ה׳אני מאשים׳ החריף שלו נגד קלאודיוס . נאומו הוא הנאום הארוך , המרכזי והמכריע ביותר בנאומי הסנטורים שוכני האולימפוס . למשמעו משתכנעים האלים לתמוך בהצעתו ולגרש את קלאודיוס מן האולימפוס . בלוויית מרקוריוס צולל קלאודיוס מן השמים בדרכו לשאול , ושניהם חולפים דרך רומא . שם מתפעל קלאודיוס ממסע לווייתו המפואר העובר ב׳דרך הקדושה׳ ( . ( Via Sacra קינת ההספד לזכרו רוויה אירוניה ארסית , והיא ניגודה המוחלט של שירתו הנבואית של אפולו בתחילת הסטירה בדבר שלטונו העתידי המבורך של נרון . בהגיעו לשאול נפגש קלאודיוס עם צללי 21 ראו להלן סנקא , הדלעתו של קלאודיוס , ח . 22 ראו שם , שם , ט . 1 23 ראו שם , שם , ט . 6 – 2 24 השוו שם , שם , ו : 1 קלאודיוס מכונה שם ׳ברנש׳ אף על פי שהסנט הרומי העלה אותו למעמד אל . 25 ראו שם , שם , י – יא . 26 ראו שם , שם , יב . 3 – 1 27 ראו שם , שם , ד . 1 השוו שם , שם , יב . 1 ד . 3

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר