בפתח הספר

עמוד:10

יהודית וציונית , הן כלפי התרבות הסובייטית ואוהדיה במערב אירופה , הן כלפי המתרחש בגרמניה בשנים שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ובמהלכה , ואפילו כלפי השמאל האנגלי ( רשימותיה " יהודים מסכנים " וה " הרוח בגירוש , ג " הן דוגמאות מאלפות לכך ) . מתגלה כאן מה שאינו נראה לעין בשיריה : דיוקן של איש רוח מעורב באירועי זמנו ומקומו ואף מנסה להשפיע עליהם כמידת יכולתו , דמות של סופר - לוחם , עצמאי , לא מתפשר עם לחצי הסביבה . ועם זאת , יש ברשימות הללו , לא פחות מאשר בפרטים על תולדות חייה של לאה גולדברג , כדי להבהיר ולפרש את שיריה , כי לעתים נאמר בהן במפורש מה שבשיר מופיע רק כרמז , והדברים אמורים במיוחד בעמדות , בהשקפות , בתובנות פתע עמוקות . כאן נחשפת התשתית האידיאית והפילוסופית של שירת לאה גולדברג , מוגשת כשיחה לפי תומה . ועוד דבר חשוב יתגלה כאן : השנינות וחוש ההומור של לאה גולדברג , שמתחדדים בייחוד מול פגיעות , נטייתה להתייחס לעצמה בהומור , בלי שמץ נרקיסיות , ויחס הכבוד שלה למחוללי הצחוק בספרות ובאמנות . ספר זה הוא מבחר רשימות עיתונות שלאה גולדברג פרסמה מנעוריה ועד קיץ 1941 ( בהמשך יושלם המבחר בספר נוסף , שיכלול את הרשימות המאוחרות יותר ) . בעבר פורסמו אמנם שלוש אסופות ובהן חלק מכתיבתה המסאית של היוצרת : האומץ לחולין : בחינות וטעמים בספרותנו החדשה בעריכת א " ב יפה ( , ( 1976 מדור וּ מעבר : בחינות וטעמים בספרות כללית בעריכת אורה קוריס ( 1977 ) ובין סופר ילדים לקוראיו : מאמרים בספרות ילדים ( 1978 ) בעריכת לאה חובב - אך זוהי הפעם הראשונה שרשימת העיתונות , ולאו דווקא המאמר או המחקר , זוכה בבכורה ; ולמותר לציין , שלרשימת העיתונות אופי מובחן משלה , כבר מעצם מסגרתה ( היקפה , פנייתה לקהל הרחב , היותה טבועה בחותם זמנה ) , המשפיעה ממילא על נימת הקול ועל הנושא . השיקולים שהנחו אותנו בעריכת מבחר זה היו סותרים במובן מסוים : מצד אחד , נהגנו בגישה כוללת , המבקשת לכנס הכול מכול - למשל , בכך שהבאנו את מלוא רשימותיה המוקדמות של גולדברג שהתפרסמו בליטא , מבלי להחסיר אף לא אחת ; ומצד שני , נקטנו בעמדה בררנית , כאשר ויתרנו על עשרות רשימות משנותיה בארץ , שהיו בעינינו יפות רק לשעתן . מעבר לשיקולים האסתטיים

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר