הקדמה

עמוד:11

המודרניות בעם היהודי , כולל החרדיות , מזה , הציונות , מזה , וחכמת ישראל המודרנית ) מדעי היהדות ( מזה . באותה מידה שגויה גם קביעתו של צימרמן שיהודי גרמניה לא התגוננו מפני המתקפה הנאצית באמצעים שעמדו לרשותם . הם חיפשו דרכי מילוט והצלה והפגינו את גאוותם ביהדות הסגולית - הומניסטית , שאליה חזרו בתשובה . כך ראו את עצמם כמייצגי האנטי - תזה לנאצים ולנאציות , ובתור שכאלה אכן גם כמייצגי הגרמניות האמיתית שהנאצים עיוותוה . אנשי רוח יהודים גרמנים , נרדפי האנטישמיות הגרמנית וניצולי השואה , כבובר , בק , השל , שטראוס , גוטמן , שלום , ברגמן , סימון , קורצווייל ורבים אחרים , הם שהרימו מחדש בזמן השואה ואחריה את דגל הנבחרות הרוחנית ההומניסטית - אוניברסלית של העם היהודי , למען שיקומו ושיקום שליחותו האוניברסלית לכל העמים . המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת של האיגוד העולמי למדעי היהדות : ' מדעי היהדות ' , גיליון מס . , 50 תשע " ה . גם המסה התשיעית : ' הסכסוך היהודי - פלשתיני - האמנם סימטריה ? ' נכתבה כביקורת על ספר . הכוונה לספרו של הלל כהן ' תרפ " ט , שנת האפס בסכסוך היהודי - ערבי ' , ] הוצאת כתר , 2013 [ הסוגיה הנידונה בספר , ובמסה שלי , היא הסכסוך היהודי - פלשתיני סביב שאלת זכות העם היהודי לשוב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות , ליישבה ולהקים בה את מדינתו , מול זכותו של העם הפלשתיני שישב בה דורות . הלל כהן רואה במאורעות תרפ " ט את ראשית המלחמה בין האומה הפלשתינית ללאומיות היהודית - ציונית . מטרתו היא למצוא לסכסוך העקוב מדם פתרון צודק . כבסיס לפתרונו הוא מגן על קדימות זכותם הטבעית של הפלשתינים . בניגוד לטענה הציונית שהפלשתינים גרמו לסכסוך על ידי התנגדותם האלימה להתיישבות היהודית שנעשתה בדרכי שלום ולטובת כל תושבי הארץ , טוען הלל כהן שהציונות היא הגורם התוקפני האחראי לסכסוך , שנבע מפלישה תחת חסות קולוניאליסטית לארץ המיושבת על ידי הפלשתינים . הנחת היסוד היא , אפוא , שהציונות גרמה עוול ועליה מוטלת החובה לתקנו . עם זאת , כהן אינו מכחיש את זכות העם היהודי הגולה והנרדף למדינה משלו ומאחר שארץ ישראל הייתה בדיעבד מפלטו מן השואה הוא גם הצליח לגבש רוב יהודי , לבנות ציביליזציה מודרנית ולהקים מדינה , וכך יצר לעצמו זכות . שעל - כן ניתן להגדיר את שאיפתם העקבית של הפלשתינים להרוס את המפעל הציוני ולגרש את היהודים מפלשתין כעוול לכל דבר . מתחייבת , אפוא , פשרה שתעשה צדק לשני העמים . היהודים , הציע כהן , יהיו נכונים לבטל את חוק השבות , להפסיק את עלייתם ארצה של יהודים , לאפשר את שיבת הפליטים הפלשתינים ואת התבססותם כרוב בארץ , וכך ממילא תעבור הריבונות לידם בדרך דמוקרטית . מנגד , ליהודים יובטח במסגרת זו מה שהם מבטיחים לפלשתינאים : זכויות שוות במדינת לאום פלשתינית .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר