הקדמה

עמוד:10

ון - ליר בירושלים בשנת תשע " ה . באי הכנס ביטאו התעניינות מחודשת במשנתו של השל , שהיא קריאת שיבה אל ' התורה השליחותית ' של נביאי ישראל שבמרכזה עומדת השאיפה להגשים את חזון תיקון העולם המוטל על האדם שנברא " בצלם האלוהים " , אשר עם ישראל התחייב לו במעמד הר סיני . מטרת המסה היא להבהיר את משמעות קריאתו של השל לשוב לאמונה ולתורה : היא אינה נובעת מלכתחילה מצורך אנושי כי אם מצורך אלוהי : האדם נקרא לעזור לאלוהיו בתיקון עולמו ורק כשהוא נענה לקריאה הזאת ומקבל עליו את השליחות על כל קשייה ומכאוביה הוא מספק את הצורך האנושי בחיים בעלי משמעות ייעודית . באתי , אפוא , להזהיר מפני סילוף סנטימנטלי של משנת השל , שחסידיו החדשים בארץ ובתפוצות נוטים אליו , כדי לספק את הרעב הרוחני שהחומרנות הנאו - קפיטליסטית מייצרת , אך בלי לחתור לתיקון העוולות שהנאו - קפיטליזם הליברלי מייצר . המסה באה , אפוא , לעמוד על כך שמשנת השל מחייבת ההפך . אין כוונתה לספק שובע רוחני לאנשים שבעים מבחינה חומרית , כי אם להילחם נגד הרוע , לתקן עוולות מתוך יראת אלוהים ואהבת האמת והצדק . המסה נדפסת בספר זה לראשונה . במסה השמינית ' האמנם גרמנים נגד גרמנים ? ' ] הוצאת עם עובד , 2013 [ אני מותח ביקורת על ספרו של פרופ ' משה צימרמן ' גרמנים נגד גרמנים ' . הספר מתעד את תהליך ההשפלה , הגטואיזציה , ההגליה וההשמדה של יהודי גרמניה . טענת צימרמן היא שהקרבנות כבר לא היו יהודים אלא גרמנים לכל דבר , ובמובן זה היו לאומנים - פטריוטים וצייתנים ממושמעים עד כדי שיתוף פעולה בהשפלתם , כליאתם בגטו , גירושם והשמדתם מתוך ציות למדינה ולחוקיה . בביקורתי על טענה מצמררת זו לא התכחשתי לכך שרוב יהודי גרמניה במאבקם על האמנסיפציה רצו להיות גרמנים והאמינו בעליונותה של התרבות הגרמנית , אולם כוונתם הייתה לתרבות גרמניה ההומניסטית , שעליה נשענה תקוות האמנסיפציה , ולא לגרמניות הגזענית שהתנגדה לאמנסיפציה וקמה עליהם להשמידם . גרמניה והגרמניות של יהודי גרמניה הייתה , אפוא , יהודית מובהקת . זאת הייתה גם סיבת אכזריותה הנקמנית הקיצונית של האנטישמיות הגרמנית שאחזה גם בעילית הליברלית בגרמניה לאורך כל מאבק האמנסיפציה עד לכישלונה הסופי . באופן פרדוקסלי נלחמו יהודי גרמניה כיהודים חדורי תודעת שליחותם הייחודית כבני עם סגולה , על זכותם להתגרמן כדי להנהיג את גרמניה להגשמת ייעודה ההומניסטי , והם אכן הצליחו לחדור אל האליטות הגרמניות המובילות בכל תחומי התרבות הגרמנית באחוזים כפולים ומכופלים מאחוזם באוכלוסייה הגרמנית . כך , ככל שנעשו גרמנים יותר נעשו בעיני עצמם יותר יהודים . כלומר , שנואים יותר בעיני רוב הגרמנים . מכוחו של פרדוקס אירוני - טראגי זה הם חוללו , תוך כדי מאבקם על אמנסיפציה , את כל התנועות היהודיות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר